Města stále bojují s vraky aut, novela zákona prý pomohla jen částečně

  17:10
Zástupci měst se zcela neshodují v tom, jak moc je ve skutečnosti účinná úprava zákona, která měla umožnit rychlejší odvoz autovraků z ulic. Někde si změny pochvalují, jinde jsou přinejmenším rozpačití.

ilustrační snímek | foto: Jaroslav Loskot

Desítky vraků automobilů už zmizely z ulic, změna zákona to sice usnadnila, ale všechny problémy nevyřešila. „Od legislativní změny, kdy je možno projednávat také vozidla, která nemají platnou technickou kontrolu, jsme již celkem vyřešili 67 vozidel,“ upozornil na nejvýraznější změnu Lukáš Hudeček, mluvčí karvinského magistrátu.

„Šestapadesát nepojízdných vozidel si odstranili jejich vlastníci na základě zaslaných výzev. Během posledních dvou let bylo odtaženo devět vozidel, která splňovala zákonné znaky vraku,“ doplnil Hudeček. Celkově se však situace měst zlepšuje jen pomalu.

„Z hlediska postupu řízení a lhůt novelou zákona ke změnám nedošlo a postup pro odstraňování vraků vozidel a vozidel bez technické kontroly není nijak výrazně jednodušší a zůstal časově stejně náročný,“ upozornila na nedotaženou změnu vedoucí odboru komunálních služeb Magistrátu města Havířova Iveta Grzonková.

Od dubna loňského roku, kdy novela zákona vstoupila v platnost, využívají změny také v Bruntále. „Po této změně jsme začali řešit problém autovraků ve městě důrazněji,“ komentoval mluvčí bruntálské radnice Jiří Ondrášek. „Šlo řádově o desítky vozidel, jejichž provozovatele městská policie vyzvala k nápravě, přičemž jsme zatím nemuseli žádný vůz nechat odtáhnout.“

Naopak už jedenáct odtahů zaznamenali v Opavě. A novelu si tam pochvalují. „Od roku 2020 jsme řešili přibližně třicet podnětů. Na základě zaslaných výzev provozovatelům vozidel většinu z nich odstranili provozovatelé sami,“ konstatoval opavský mluvčí Roman Konečný.

Výnos nižší než náklady na dražbu

Uvedl, že situace je lepší než v minulosti, úprava zákona podle něj dost pomohla. „Před novelou byly vraky v ulicích poměrně neřešitelný problém,“ upozornil Konečný.

V Krnově naopak tamní radnici vyhovovala spíše stará podoba zákona. „Z 22 vraků se nám podařilo odstranit 18, a to především díky urputnému dopisovaní, telefonování a vyhrožování pokutami za odtah. Zákon je velmi složitý hlavně tím, že se vrak odtáhne, uskladní na tři měsíce, pak se provede odhad a následně odbornou firmou draží,“ vysvětluje Vladimír Zavřel z oddělení komunálních služeb krnovské radnice. 

Zmínil také, že nakonec je výnos nižší než náklady na dražbu. „Původní zákon z roku 1997 byl jednodušší. Po třech měsících na úřední desce a výzvě vlastníka k odstranění se automaticky vrak odvezl k ekologické likvidaci. Tak jsme v letech 2012 až 2017 odstranili 156 vraků,“ vysvětlil.

Větší možnosti samosprávám

Naopak spokojeni jsou se současnou úpravou ve Frýdku-Místku.

„Myslíme si, že legislativně už je po poslední novele zákona o pozemních komunikacích vše celkem dořešeno. Novela dala samosprávám větší možnosti,“ komentovala frýdecko-místecká mluvčí Jana Musálková Jeckelová. „V roce 2021 máme evidováno patnáct vozidel, z toho čtyři odstranili jejich majitelé. Šest vraků, které byly zajištěny už v roce 2020, město nechalo letos zlikvidovat.“

První elektronickou aukci odklizených autovraků mají za sebou v ostravském obvodě Poruba.

„Vyvolávací cena celkem šesti aut byla 2 500 korun, nakonec se prodala za 20 600 korun,“ připomenul výsledek říjnové elektronické aukce mluvčí porubské radnice Martin Otipka. „Pokud by se nenašel zájemce, museli bychom vozy zlikvidovat na vlastní náklady. Další dražby budou následovat.“