iDNES.cz

České dráhy nemají pro osoblažskou trať lokomotivu, jezdí jen parní

  9:16
O osud desítek milionů korun investovaných v posledních letech do obnovy úzkokolejné železnice z Třemešné do Osoblahy na Bruntálsku se obávají starostové tamních obcí. Od minulého týdne nečekaně přestaly jezdit pravidelné vlaky vypravované Českými drahami. Ty místo nich nasadily autobusy. Dopravce se hájí, že na úzkokolejku nemá lokomotivy.

„Nikdo to nečekal, my jsme byli informováni vlastně jen tak mimochodem, e-mailem, který měl z pěti adres tři špatně,“ popsal situaci na osoblažské úzkokolejce starosta Slezských Rudoltic Mojmír Pargač.

Ten je mimo jiné také předsedou správní rady obecně prospěšné společnosti Slezské zemské dráhy provozující na úzkokolejce víkendové vyjížďky vlaky taženými parní lokomotivou.

„Dohodli jsme se společně s dalšími starosty, že bychom převzali provozování celé úzkokolejky včetně pravidelné dopravy. Je to logický postupný krok po tom všem, co se nám tady podařilo za minulé roky vybudovat, od obnovy jednotlivých budov nádraží na trati až po víkendové jízdy,“ konstatoval Mojmír Pargač.

„Původně jsme chtěli postupovat pomaleji, ale to, co se stalo minulý týden s pravidelnými vlaky, nás dostalo a chceme být ráznější.“

Dráhy opravují lokomotivu

Podle Českých drah došlo k přerušení provozu, které by shodou okolností mohlo trvat i několik měsíců.

„Nepodařilo se včas dokončit opravu lokomotivy, která měla být dodána na jaře letošního roku, a druhé lokomotivě vypršel povolený stav kilometrů, jež může ujet, než musí být přistavena k periodické obnově. Bohužel vzhledem ke specifickému rozchodu trati nemáme k dispozici náhradu,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský důvody, proč vlaky Českých drah na osoblažské úzkokolejce minulý týden nevyjely.

„Bohužel modernizace první lokomotivy má zpoždění zhruba půl roku a předpokládaný termín dokončení modernizace je podzim letošního roku,“ dodal.

Lidé jezdí méně o víkendech

Přerušení pravidelné železniční dopravy už má první negativní dopady na provoz na úzkokolejce.

„Bohužel se rozkřiklo, že vlaky nejezdí, a lidé většinou nerozlišují mezi námi a Českými drahami,“ přiblížil jádro problému David Chovančík, předseda Klubu přátel osoblažské úzkokolejky.

„České dráhy stojí, my přitom jezdíme dál. Naše víkendové jízdy pokračují. Ale lidé se v tom často neorientují a výlet úzkokolejkou vypustí.“

Pro Osoblažsko je přitom tamní úzkokolejka hlavní turistickou atrakcí a s tím také významným zdrojem příjmů tamějších podnikatelů v cestovním ruchu. I proto je zachování trati podle starostů šesti obcí ležících na trati důležité pro celý mikroregion. Obrátili se proto na krajský úřad, aby s nimi jednal o případném převzetí pravidelné osobní přepravy.

České dráhy chtějí na trati jezdit i dál

„Naším záměrem je, aby obce mohly trať provozovat k prospěchu všech obyvatel a návštěvníků. České dráhy by se tak mohly více soustředit na lukrativnější a ziskovější tratě,“ přiblížil společnou výzvu starostů Mojmír Pargač.

České dráhy se ale provozu na úzkokolejce vzdát nehodlají. „Máme zájem provozovat tuto úzkorozchodnou dráhu v závazku veřejné služby i nadále. To jednoznačně potvrzuje fakt, že jsme u opravované lokomotivy nezadali jen prostou obnovu, ale její komplexní modernizaci a rozsáhlou opravu,“ konstatoval Petr Šťáhlavský.

Krajský úřad odkazuje možné jednání o změně až k roku 2025, kdy končí současná smlouva na provozování běžných linek. „Po roce 2025 je kraj otevřen otázce řešení možného předání zajištění provozu na trati ze strany měst, obcí či vzniknuvšího subjektu, a to zejména s ohledem na specifický a spíše rekreační charakter úzkokolejné trati,“ konstatovala mluvčí krajského úřadu Nikola Birklenová.

zpět na článek