iDNES.cz

Trať z Ostravy do Frýdku-Místku stále čeká na zavedení elektrické trakce

  18:46
Na zpracování územní dokumentace a zapracování připomínek se nyní čeká při přípravě zavedení elektrické trakce a zdvoukolejnění železniční trati z Ostravy do Frýdku-Místku. Ta je v současnosti nejfrekventovanější jednokolejnou tratí na území Moravskoslezského kraje.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Zdvojkolejnění do Frýdku-Místku a následná elektrifikace až po Frenštát pod Radhoštěm by měly mimo jiné umožnit zrychlení osobní přepravy na spojnici Podbeskydí s krajským městem.

„Aktuálně ještě probíhají jednání ohledně řešení podjezdu ve Vratimově,“ přiblížil průběh příprav rekonstrukce tratě Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic.

„Vzhledem k tomu, že zakázku na zhotovení dokumentace pro stavební povolení budeme moci vypsat až ve chvíli, kdy se budeme blížit k vydání pravomocného územního rozhodnutí, nyní předpokládáme zahájení stavebních prací na podzim roku 2024. Dokončení realizace tohoto úseku je plánováno do konce roku 2027.“

Výstavba podjezdu ve Vratimově není až tak důležitá pro samotnou modernizaci tratě, jako pro město samotné.

Současný železniční přejezd je totiž, hlavně ve špičce, příčinou dlouhých kolon, kvůli kterým kolabuje doprava na obou stranách trati.

„Jsme se Správou železnic v podstatě domluveni, jen se ještě řeší blízké okolí podjezdu, přilehlé komunikace a protihlukové stěny,“ objasnil běžící jednání starosta Vratimova Martin Čech. „Věřím, že se vše brzy podaří dotáhnout do konce. Na stavbu podjezdu netrpělivě čekáme, pomůže všem.“

Jedním z problémů spojených s plánovaným zdvojkolejněním tratě do Frýdku-Místku byl i prostor.

Kolem řeky Ostravice je totiž vyhlášena zóna evropsky významné lokality Natura a druhá kolej by do ní zasahovala. „Z technického pohledu není v současné době přidání druhé koleje problematické v žádné části tratě,“ konstatoval Gavenda.

Po dokončení elektrické trakce mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem se počítá i s modernizací navazujícího úseku do Frenštátu pod Radhoštěm.

„Pro revitalizaci a elektrizaci navazujících traťových úseků Frýdek Místek – Frenštát pod Radhoštěm by měla Správa železnic vypsat výběrové řízení na zhotovitele dokumentace pro územní rozhodnutí koncem roku 2022. Zahájení stavby plánujeme na rok 2027, její ukončení na konec roku 2029,“ uvedl mluvčí Správy železnic.

První nový vlak nasadí ještě letos

S plány na modernizaci tratě počítá i Moravskoslezský kraj a České dráhy, které osobní přepravu na trati zatím provozují.

„Konsorcium společností Škoda Transportation a Škoda Vagonka vyrábí pro České dráhy celkem pět nových vlaků typu push-pull,“ řekla Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah.

„První nový vlak chceme nasadit do zkušebního provozu ještě koncem letošního roku. Následně bude spuštěn běžný provoz na trati z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm. Již od poloviny dubna vlaky procházejí potřebnými testy ve zkušebním centru Výzkumného ústavu železničního ve Velimi.“

Jak dlouho budou České dráhy vlaky na úseku mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem provozovat, zatím není jasné. Současná smlouva na zajištění dopravní obslužnosti platí do prosince roku 2023, následného provozovatele kraj teprve hledá. A to s podmínkou, že plánované vlakové soupravy push-pull případný vítěz tendru s předpokládanou cenou 810 milionů korun od Českých drah, za předem stanovených podmínek, odkoupí.

zpět na článek