Sedmdesát kritických úseků v kraji, na cestách je enormní množství výmolů

  12:42
Jen levým jízdním pruhem, těsně kolem pracujících silničářů jezdili tento týden řidiči na zhruba kilometrovém úseku dálnice D1 u Bohumína směrem do Polska. Pokračovalo tam asfaltování děr po náročné zimě. Situace je podle Ředitelství silnic a dálnic nejhorší za uplynulé desetiletí.

ilustrační snímek | foto: Petr Čaník

Desítky výmolů musí řešit také například na silnicích I/11 a I/56 u Jablunkova a Frýdku-Místku.

„V tomto roce evidujeme nezvykle vysoké množství výtluků způsobených teplotními výkyvy, které tvořily rozdíly až desítek stupňů Celsia v noci a přes den. Letošní zima snese hodnocení coby nejhorší za poslední dekádu,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Miroslav Mazal.

Podobné klimatické podmínky postihly celý Moravskoslezský kraj, takže povrch silnic je narušený na řadě míst najednou. „Vybrané skupiny pracovníků denně vyjíždějí asfaltovat hlášené i zaznamenané výtluky po celém regionu. Nasadili jsme veškeré kapacity potřebné k opravám,“ dodal Mazal.

Denní směny každý den vyrážejí na šichtu s pytli plnými směsi na zalátání děr i u krajských silničářů. „Narušené povrchy vozovek se letos objevily ve větší míře než v posledních letech. Evidujeme je plošně na území celého kraje. Už jsme v terénu, závady na povrchu silnic opravujeme prozatím studenou asfaltovou směsí,“ potvrdil provozně-technický náměstek ředitele Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.

Stálejší opravy teplou asfaltovou směsí teprve začínají, dříve to nedovolilo počasí. Litým asfaltem se začala spravovat třeba dálnice D1 mezi Lipníkem a Ostravou. „Výběr postupu a frekvence denních oprav závisí na počasí, to je jediný omezující faktor,“ vysvětlil mluvčí Mazal.

V kraji je sedmdesát kritických úseků

Podle serveru vymoly.cz je aktuálně v kraji na silnicích přes sedm desítek úseků s poškozeními, které lze hodnotit jako kritické. Jde o výmoly, které mají v průměru i metr a hloubku až deset centimetrů. Další více než stovku děr řadí server do kategorie méně závažných.

Nejvíce problémů hlásí lidé v Ostravě, například na cestě od Krásného Pole do Poruby, v ulici Svornosti či u Staré Plesné směrem na Velkou Polom. Jako výjimečný hodnotí letošní začátek jara z hlediska počtu děr i samotní motoristé.

„Na půl kilometru i několik kráterů. Ani kličkovat se mezi nimi nedá. S odtáváním sněhu se toho najednou objevilo strašně moc, mám stejnou zkušenost z více míst. Na jednom z nich přede mnou jel náklaďák, díru jsem neviděl a prorazil jsem si pneumatiku,“ popsal například Jaroslav Gebauer z Opavska.

Závady na cestách vznikají postupně, nejprve se objeví praskliny, do nichž zatéká voda a v noci tam zamrzá. Led roztrhne asfalt a díra působením vody dál roste. Výmoly se zvětšují i vlivem silného provozu.

Enormní množství závad na cestách znamená i zvýšené náklady na jejich opravu. Ředitelství silnic a dálnic prozatím částku neodhaduje, na kolik vysprávka děr po zimě vyšla, bude vědět až po závěrečném vyúčtování.

Krajská správa silnic už představu má. „Zvýšené náklady spojené se správkou výtluků se pohybují kolem 15 milionů,“ upřesnil náměstek jejího ředitele Milan Novák.