Revizoři, asistenti přepravy i strážníci během akce kontrolovali především ty linky, kde na černé pasažéry nejčastěji narazili při akcích od ledna do září letošního roku.
„Při akci prověřili asistenti přepravy ve spolupráci s městskými strážníky téměř osmnáct tisíc cestujících, z nichž 1 717 muselo vůz opustit,“ uvedla mluvčí ostravského dopravního podniku Tereza Šnoblová. Z vozu tak musel vystoupit prakticky každý desátý cestující.
Nejčastějším důvodem vyloučení z přepravy byla jízda načerno. „V noci se jízda bez platného dokladu často kombinovala s cestováním pod vlivem alkoholu,“ řekl asistent přepravy Martin Alexandr Kopec a uvedl nejčastější výmluvy: „Zrovna jsem si zapomněl doklad doma, případně mám ho v jiné bundě či kabelce.“
Přidal i jeden kuriózní případ. „Tím bylo vykázání dvojice cestujících, která jela trolejbusem s železným nákupním vozíkem. Patrně přímo z obchodu, protože byl zaplněn nákupem,“ popsal Kopec.
Řadě vyloučených napomenutí nestačilo. „Věděli jsme z minulosti, že někteří cestující jen přestoupí na další spoj,“ podotkl generální ředitel dopravního podniku Daniel Morys. „Zapojili jsme proto do akce i naše revizory. Ti jen v průběhu kontrolního týdne vybrali na 1 255 pokut, z nichž 36 bylo zaplaceno na místě,“ dodal.
Podle dopravce jsou asistenti přepravy cestujícími vnímáni jako symbol bezpečí a jejich práce přináší výsledky. „Počet i poměr vyloučených cestujících v průběhu let klesá. Oproti roku 2017 je to o jednu pětinu,“ dodal Morys.