Ostrava hledá novou podobu přednádraží, pomoci mají odborníci

  14:26
Letité debaty o tom, jak by se mělo změnit okolí hlavního nádraží v Ostravě, zřejmě brzy skončí. Město chce vybrat nejlepší z týmů odborníků, který zpracuje urbanistickou studii přednádraží. Zájemci si ale musí pospíšit. Město totiž vypsalo v polovině prosince veřejnou soutěž s termínem pro podání návrhů do 31. ledna.

V NOVÉM KABÁTĚ. Prosinec 2013: Prostranství před výpravní budovou Hlavního nádraží po rekonstrukci. | foto: Roman Nedbal

Hlavní nádraží je podle radních důležitým dopravním uzlem a zároveň jednou z nejvýznamnějších vstupních bran do města.

„Jeho aktuální využití a vzhled ale neodpovídají současným potřebám ani očekáváním cestujícím, je proto dlouhodobě centrem pozornosti,“ uvedla mluvčí magistrátu Gabriela Pokorná.

Město v minulosti pracovalo s několika variantami řešení přednádraží. Poslední počítala s tím, že před nádražím vznikne nové muzeum dopravy a tramvajová smyčka, která tam nyní je, se přemístí jinam.

Podle ostravské investiční náměstkyně primátora Zuzany Bajgarové se však takové řešení ukázalo v rámci projektové přípravy jako ekonomicky i provozně neopodstatněné. Město proto hledá jiné varianty.

„Proměna prostoru před hlavním nádražím je evergreen. Zpracovatelé návrhů vždy narazili na problém s řešením tramvajové dopravy v území, bezbariérovost a smysluplné přestupní vazby mezi individuální a městskou dopravou i železnicí. Pro současné zadání jsme využili veškeré získané zkušenosti a informace s cílem zajistit realizovatelnost návrhu,“ řekla Bajgarová, podle níž projekt naváže na rekonstrukci železničního uzlu Ostrava, kterou chystá Správa železnic.

Obnova čeká i železniční uzel Ostrava

Kompletní rekonstrukce kolejiště a přístupu k nástupištím má předcházet stavbě vysokorychlostní trati do Ostravy, na které bude hlavní nádraží klíčovou zastávkou. Přístup k nástupištím od zastávek povede podchodem. Chybět nemá ani podzemní parkoviště. V tomto duchu se změní i přednádraží, včetně jeho zastřešení, přístupu pěších i cyklistů.

Hlavní kritérium pro výběr týmu, který vypracuje urbanistický návrh, je profesní přístup uchazečů. „Cílíme na vysokou kvalitu řešení,“ řekla Bajgarová. Upřesnila, že komise vybere tým architektů a dopravních specialistů na základě kvalifikace osob, profesního přístupu k řešení a také nabídkové ceny.