iDNES.cz

Vítkovické nádraží se stalo památkou. Po dvanácti letech od návrhu

  6:56
Výpravní budova železničního nádraží Ostrava-Vítkovice se stala památkou. Rozhodlo tak ministerstvo kultury po dvanácti letech od podání návrhu a deseti letech samotného řízení. Povýšení mezi chráněné stavby značně zvýšilo naději na zachování nyní pustnoucího objektu.

Výpravní budova vítkovického nádraží v bruselském stylu se stala památkou. Opravu však jak unikátní objekt, tak i přednádražní prostor potřebují už více než nutně. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Správní řízení o prohlášení této výpravní budovy za kulturní památku bylo velmi náročné. Návrh ministerstvo obdrželo v roce 2008, jeho vyhodnocení si však vyžádalo řadu odborných konzultací, neboť šlo o dosud důkladně neprobádané období architektonické tvorby v Čechách,“ vysvětlila Ivana Awwadová z tiskového odboru ministerstva kultury.

Objekt v takzvaném bruselském stylu navrhl architekt Josef Danda, otevřen byl v roce 1964. Ve své době šlo o jednu z nejmodernějších výpravních budov v Československu. Případné rychlé schválení památkové péče v minulosti komplikovaly České dráhy, tehdejší vlastník, které s tím opakovaně nesouhlasily. 

Pro rozlehlý objekt neměly využití, a proto se ho snažily prodat. Dokonce získaly zájemce, jenž chtěl objekt přebudovat na obchodní centrum. To by však památková ochrana znemožnila.

Nádraží Vítkovice

  • Nádraží bylo vybudováno v letech 1962 až 1964 mezi zastávkami Ostrava-Kunčice a Ostrava-Svinov. 
  • Výpravní budovu v tehdy módním bruselském stylu navrhl architekt Josef Danda. 
  • V minulosti objektem denně procházely tisíce lidí
  • Po roce 1990 však byly dálkové linky odkloněny, v nástupnických firmách po Vítkovických železárnách je značně nižší zaměstnanost a mnoho lidí si pořídilo automobil. 
  • V posledních letech výpravní budova pustne a chátrá.

Proto se vše protahovalo. Když se v roce 2011 rozhodlo o zařazení objektu mezi památky, následovalo odvolání a tehdejší ministr kultury Jiří Besser rozhodnutí zrušil. Národní památkový ústav následně podal podnět k přezkumu, při kterém byl ministrův verdikt také zrušen a řízení pokračovalo.

„Celkem bylo vydáno třikrát prvoinstanční rozhodnutí, které bylo po odvolání zrušeno druhoinstančním rozhodnutím ministra kultury,“ nastínila Awwadová průtahy.

Nakonec zájem o ochranu budovy převážil, podle Awwadové pomohlo i vydání odborné literatury o dosud opomíjené architektuře druhé poloviny 20. století. „Na tomto základě bylo možné závěrečné rozhodnutí kvalifikovaně odůvodnit a vypořádat se s řadou námitek,“ konstatovala.

K zařazení mezi památky paradoxně pomohlo i to, že se od otevření v budově nic nerekonstruovalo, takže zůstala v původní podobě.

Nyní má výpravní budova už jiného vlastníka – Správu železnic. A její postup je zcela odlišný. „Budova projde komplexní rekonstrukcí, při stavbě se upraví i přednádražní prostor a řešeno bude i nové uspořádání vnitřku objektu pro komerční využití,“ přiblížil mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Podle předběžné kalkulace se náklady na rekonstrukci budou pohybovat okolo 380 milionů korun. Pokud se nic nezadrhne, počítá Správa železnic se zahájením prací ve druhé polovině roku 2022 s ukončením do října následujícího roku.

Správa železnic má už i představu o budoucím využití budovy. Na základě studie bylo vyhodnoceno jako nejšetrnější přestěhování některého z úřadů, což podpořili i památkáři. „Do prostor bude od prosince 2023 umístěno pracoviště Generálního finančního ředitelství,“ poznamenal mluvčí Illiaš.

Ve zbývajícím prostoru mají být malé obchody, restaurace nebo různé služby.

Prohlášení výpravní budovy za památku přivítal i ostravský primátor Tomáš Macura. „Jednak si to vzhledem ke své architektonické výjimečnosti zaslouží, a také se tím zvyšuje pravděpodobnost její záchrany,“ sdělil primátor.

Těší ho i plánované dlouhodobé využití finančním úřadem. „Na hledání způsobu využití zbývající části výpravní budovy a jejího předprostoru jsme připraveni se aktivně podílet,“ slíbil.

Nádraží leží na takzvané železniční Polanecké spojce mezi zastávkami Kunčice a Svinov.

Nádraží leží na takzvané železniční Polanecké spojce mezi zastávkami Kunčice a Svinov.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor:
zpět na článek