„Pro nás je to neuvěřitelně významná stavba. Každý, kdo v Opavě žije nebo jí projíždí, zvlášť ve frekventovaných časech, tak ví, jak strašně je těžké se přes město dostat. Každý kilometr, který vyvede auta mimo město, znamená výrazné ulehčení,“ komentoval primátor Opavy Tomáš Navrátil.
Silnice uleví především městské části Kateřinky, kterou podle posledního sčítání dopravy projede za 24 hodin až 25 tisíc aut, ale i centrální části města.
„Přeložka silnice I/11 do polohy severního obchvatu odkloní tranzitní dopravu zcela mimo zastavěnou část města,“ ozřejmil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Ač hlavní trasa měří o něco víc než kilometr a půl, řidiči na ní mohou najet i dvojnásobek.
„Máme tady velké kruhové objezdy a poměrně hodně dalších souvisejících místních komunikací,“ vysvětlila správkyně stavby Romana Šimáčková z ostravské správy ŘSD.
Práci měli pyrotechnici i archeologové
Stavět se na severním okraji Opavy začalo předloni v březnu, jde o jednu z mála staveb uskutečněných výhradně českými firmami. Před samotným zahájením měli na vytyčené trase obchvatu hodně práce pyrotechnici. Jejich průzkum objevil vyhořelé raketové motory, ruční a dělostřelecké granáty i letecké pumy z období druhé světové války.
Štědrá byla lokalita rovněž pro archeology, unikátním nálezem byla ženská plastika z pálené hlíny stará zhruba šest tisíc let. Nezachovala se celá, jen její spodní část.
„Je pěkně viditelná část nohou a zvýraznění ženského klína. Nad touto částí je pak zvýrazněný pás,“ uvedla po nálezu archeoložka Kateřina Papáková s tím, že soška je mnohem útlejší, než bývá pro naše území obvyklé.
Obchvat v číslech
|
Prací archeologů brzy ožijí i místa, kudy povede navazující západní část severního obchvatu. „V současnosti máme stavební povolení a připravujeme výběrové řízení na zhotovitele. Zároveň soutěžíme archeologický průzkum. Už v nejbližší době by sem měli přijít archeologové a de facto tím stavba pokračující části bude zahájena,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Se zprovozněním druhé části severního obchvatu, která bude delší i dražší, se počítá v roce 2023. Opavě také chybí dvě ze tří částí jižního obchvatu města, jejich stavba je však otázkou vzdálenější budoucnosti.
„Opava je v tomto velmi specifická, obchvaty by ji měly obkroužit ze všech světových stran. Věříme, že se to co nejdříve podaří,“ konstatoval náměstek hejtmana Jaroslav Kania.
Ambicí města je, aby se oba úseky jižního obchvatu začaly stavět do roku 2025. „Na úsek mezi Hradeckou a Olomouckou je vydané územní rozhodnutí a připravuje se dokumentace pro stavební povolení. V úseku mezi Olomouckou a Bruntálskou je zpracovaná technická studie a teď řešíme problematiku posuzování vlivu stavby na životní prostředí,“ popsal aktuální stav tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 - I/57 Martin Dostál.