iDNES.cz

Okolo Opavy se jezdí po novém obchvatu, centru města se výrazně uleví

  10:12
S úderem šesté hodiny ranní vyjela první auta na východní část severního obchvatu Opavy. Nová silnice vede od kruhového objezdu mezi Opavou a Malými Hošticemi ke Stříbrnému jezeru, a ač jde o pouhých 1,6 kilometru dlouhou trasu, pro Opavu znamená úlevu od tisíců aut.

Zbrusu nová silnice vede dopravu od kruhového objezdu u Malých Hoštic ke Stříbrnému jezeru. Do tří let na ni naváže druhá část, a to za Stříbrným jezerem až na výpadovky na Krnov a Bruntál. Tranzitní doprava pojede zcela mimo městskou zástavbu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Pro nás je to neuvěřitelně významná stavba. Každý, kdo v Opavě žije nebo jí projíždí, zvlášť ve frekventovaných časech, tak ví, jak strašně je těžké se přes město dostat. Každý kilometr, který vyvede auta mimo město, znamená výrazné ulehčení,“ komentoval primátor Opavy Tomáš Navrátil.

Silnice uleví především městské části Kateřinky, kterou podle posledního sčítání dopravy projede za 24 hodin až 25 tisíc aut, ale i centrální části města.

„Přeložka silnice I/11 do polohy severního obchvatu odkloní tranzitní dopravu zcela mimo zastavěnou část města,“ ozřejmil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Ač hlavní trasa měří o něco víc než kilometr a půl, řidiči na ní mohou najet i dvojnásobek.

„Máme tady velké kruhové objezdy a poměrně hodně dalších souvisejících místních komunikací,“ vysvětlila správkyně stavby Romana Šimáčková z ostravské správy ŘSD.

Práci měli pyrotechnici i archeologové

Stavět se na severním okraji Opavy začalo předloni v březnu, jde o jednu z mála staveb uskutečněných výhradně českými firmami. Před samotným zahájením měli na vytyčené trase obchvatu hodně práce pyrotechnici. Jejich průzkum objevil vyhořelé raketové motory, ruční a dělostřelecké granáty i letecké pumy z období druhé světové války. 

Štědrá byla lokalita rovněž pro archeology, unikátním nálezem byla ženská plastika z pálené hlíny stará zhruba šest tisíc let. Nezachovala se celá, jen její spodní část.

„Je pěkně viditelná část nohou a zvýraznění ženského klína. Nad touto částí je pak zvýrazněný pás,“ uvedla po nálezu archeoložka Kateřina Papáková s tím, že soška je mnohem útlejší, než bývá pro naše území obvyklé.

Obchvat v číslech

  • Trasa východní části severního obchvatu Opavy měří 1,6 km. 
  • Celkové náklady na její stavbu čítají 423 milionů korun. 
  • Plocha vozovky je 15 978 metrů čtverečních. 
  • Silnici lemuje více než kilometr protihlukových stěn. 
  • Východní část severního obchvatu se stavěla 31 měsíců, o tři měsíce méně, než se odhadovalo. 
  • Její součástí je 91 stavebních objektů. Například pět mostů o celkové délce přes 200 metrů.

Prací archeologů brzy ožijí i místa, kudy povede navazující západní část severního obchvatu. „V současnosti máme stavební povolení a připravujeme výběrové řízení na zhotovitele. Zároveň soutěžíme archeologický průzkum. Už v nejbližší době by sem měli přijít archeologové a de facto tím stavba pokračující části bude zahájena,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Se zprovozněním druhé části severního obchvatu, která bude delší i dražší, se počítá v roce 2023. Opavě také chybí dvě ze tří částí jižního obchvatu města, jejich stavba je však otázkou vzdálenější budoucnosti.

„Opava je v tomto velmi specifická, obchvaty by ji měly obkroužit ze všech světových stran. Věříme, že se to co nejdříve podaří,“ konstatoval náměstek hejtmana Jaroslav Kania.

Ambicí města je, aby se oba úseky jižního obchvatu začaly stavět do roku 2025. „Na úsek mezi Hradeckou a Olomouckou je vydané územní rozhodnutí a připravuje se dokumentace pro stavební povolení. V úseku mezi Olomouckou a Bruntálskou je zpracovaná technická studie a teď řešíme problematiku posuzování vlivu stavby na životní prostředí,“ popsal aktuální stav tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 - I/57 Martin Dostál.

zpět na článek