Jako nákupní košík funguje aplikace pro výuku matematiky, kterou vyvinuli odborníci z Vysoké školy báňské pro studenty i učitele. Učitelům pomáhá portál Math4U sestavit písemky, studentům procvičit různé typy úkolů.
Fotogalerie |
„Učitelé si chválí hlavně rychlou tvorbu písemek. Vyberou si otázky, které se jim líbí, hodí je do nákupního košíku, stisknou tlačítko a písemka je hotová. Stačí ji jen poslat do tiskárny,“ přibližují nový portál Math4U Petra Vondráková a Petr Beremlijski z katedry aplikované matematiky z Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB-TUO nový portál.
Bezplatná aplikace vytvoří písemky i interaktivní testy. Studentům umožní procvičování z dvanácti tematických oblastí rozdělených na další úrovně. Procvičovat matematiku může zájemce na počítači, tabletu i mobilu. Učit se studenti mohou také společně, na portálu je totiž část určená pro třídu se 150 tréninkovými hrami.
Ostravští akademici nejsou první, kdo podává pomocnou ruku veřejnosti v oblasti matematiky. Už zhruba rok je lidem v prostorách Slezské univerzity v Opavě k dispozici Matematická pohotovost. Zajišťuje ji Matematický ústav univerzity a zájemcům zdarma radí kvalifikovaní odborníci.
„Otevřeno máme v úterky a čtvrtky odpoledne od dvou do šesti a v průměru přijdou tři až čtyři lidé na jedno odpoledne,“ nastínil David Slosarczyk z Matematického ústavu Slezské univerzity.
Doplnil, že většinou jde o žáky druhého stupně základních škol a někteří chodí i opakovaně. Větší zájem bývá před čtvrtletními a pololetními písemkami, menší v obdobích mezi nimi.
Vedle pohotovosti opavští akademici otevřeli také mozkovou posilovnu, kde si zájemci díky nejrůznějším hlavolamům, hádankám, rébusům, hrám a šifrám procvičí mozek. Do té chodí i celé školní třídy. Opavští matematici pro ně dělají rovněž tematické prezentace a workshopy.
Maturita z matematiky studenty neláká, ubývá jich
Matematika v kraji nepatří k oblíbeným předmětům, například jako maturitní předmět si ji vybere málokdo. „Stále více maturantů preferuje maturitní zkoušku z cizího jazyka na úkor matematiky,“ sdělil náměstek hejtmana pro školství Stanislav Folwarczny. V roce 2018 si v kraji matematiku vybralo 23 procent studentů, loni 20,5 procenta.
Podle odborníků za její neoblíbeností stojí skutečnost, že pochopení jedné látky je základní podmínkou pro porozumění následujícímu učivu a náročnost postupně roste. Jakmile student něčemu neporozumí nebo něco vynechá, má potíže.