iDNES.cz

Ostravská Ekova je prodaná navzdory odporu opozice. Řešila se cena

  16:20
Více než tři hodiny věnovali ve středu odpoledne na svém zasedání ostravští zastupitelé prodeji někdejších dílen Dopravního podniku Ostrava, společnosti Ekova. Nakonec odsouhlasili 34 hlasy, že ji získá Škoda Transportation. Ta se mimo jiné zabývá i výrobou a opravami drážních vozidel včetně tramvají.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Karel PešekMAFRA

Největší střety mezi opozičními zastupiteli a vedením města byly hlavně kvůli ceně transakce. Ta totiž, i když už zastupitelé na prodej firmy kývli, stále není jasná.

„Z předložené smlouvy nevyplývá, jaká je nejnižší garantovaná cena,“ vyčítal vedení města lídr opozičního hnutí Ostravak Lukáš Semerák. „Smlouvu navíc považuji za velmi nevyváženou ve prospěch kupujícího. Navíc se cena odlišuje od znaleckého posudku, je nižší.“

Problémem, na který ve svých projevech narazilo více zastupitelů, byl fakt, že se ve znaleckém posudku objevilo hned několik variant cen, za které by město mělo někdejší dílny dopravního podniku prodat. Další zastupitelé si stěžovali, že jim byly v průběhu času podávány protichůdné informace.

„Nerespektujeme tady minimální cenu stanovenou znalcem, chybí mi vysvětlení, proč jdeme pod ni. Nejednáme s péčí řádného hospodáře,“ snažil se v diskusi přesvědčit zastupitele lídr hnutí Ostravak.

„Znalec ohodnotil podnik na minimálně 256 milionů, současná dojednaná hodnota je vyšší,“ reagoval primátor Tomáš Macura. Dopravní podnik by mohl podle něj inkasovat zhruba 303 milionů korun.

Nejvyšší částka navrhovaná znalcem, ohodnocená substanční metodou, dosahovala 650 milionů korun. Podle obsazenosti jednotlivých směn se pak cena podniku, určená výnosovou metodou, při jednosměnném provozu pohybovala okolo 335 milionů korun.

Počty tíží oprava střechy či soudní spor

A aby to nebylo jednoduché, od ceny se ve výsledku ještě budou odečítat některé položky, další se pak mohou přičítat.

Například až šedesáti milionů korun tak může dosáhnout podíl Ekovy na opravě střechy, kterou si vymínil kupující. O to by se následně snižovala cena.

O tom, že o ceně nemají jasno ani někteří koaliční zastupitelé, jasně hovořila i odpověď Davida Witosze, zastupitele koaliční Pirátské strany, který po přímé otázce Lukáše Semeráka cenu za Ekovu odhadl na 270 milionů korun.

„Očekáváme, že bychom mohli za 100 procent akcií dostat okolo 330 milionů korun, s případnými penězi získanými ze stále běžícího soudního sporu by mohlo jít až o 400 milionů,“ naznačil svou představu o ceně podniku krátce po hlasování generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

zpět na článek