iDNES.cz

Ostravský dopravní podnik zvýší mzdy všem stejně, o deset korun na hodinu

  10:06
Zaměstnancům Dopravního podniku Ostrava (DPO) se od 1. ledna 2020 zvýší mzdy a v dalších letech také. Zaručuje jim to kolektivní smlouva, kterou v pátek po pěti měsících vyjednávání podepsali zástupci vedení podniku a odborů.

ilustrační snímek | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Přesto, že odboroví předáci původně požadovali na navýšení mezd částku přesahující 160 milionů korun a docílili necelé poloviny, jsou spokojení. Hlavně proto, že mzdy se zvednou mnohem výrazněji než tomu bývalo v minulosti. Ale také proto, že poprvé v novodobé historii dostanou všichni lidé bez rozdílu postavení či platu přidáno stejně: deset korun na hodinu k tarifní mzdě plus další příplatky.

„Od roku 2014 se u nás mzdy navyšovaly co dva roky o dvě procenta, čili zhruba o inflaci, což v praxi znamenalo u dělnických profesí od koruny a třiceti haléřů do tří korun za hodinu. Teď dostanou průměrně pětinásobek,“ řekl předseda Základní organizace odborového svazu Dosia při DPO Ivo Protivínský.

Připomněl, že navýšení o konkrétní částku, ne o procenta, se dočkali zaměstnanci poprvé už v roce 2017, ale jen někteří. V té době totiž podnik řešil vyhrocenou personální krizi a musel omezovat některé spoje, protože chyběli řidiči, zejména tramvají.

„Tehdy dostali přidáno jen dělníci a řidiči, každá skupina jinou částku. Tentokrát poprvé dostanou všichni od dělníků přes řidiče až po technicko-hospodářské pracovníky stejně, takže se přestanou rozevírat nůžky mezi těmi nejméně a nejvíce placenými,“ dodal Protivínský.

Řidiči si měsíčně přilepší zhruba o dva tisíce

Nová kolektivní smlouva bude platit čtyři roky. Zaměstnancům garantuje kromě desetikoruny k tarifní mzdě i jiné benefity v příštím roce, což znamená navýšení mzdových nákladů o 75 milionů včetně odvodů.

„Při zvýšení tarifní mzdy se zvyšují i různé příplatky, které se vypočítávají ze základu. Řidičům se tak měsíční mzda zvýší minimálně o 1 680, ale většině o 1 915 a více korun,“ nastínil Protivínský.

Podle nové smlouvy se příští rok zvýší osobní ohodnocení až na šest korun za hodinu pro ty, kdo pracují v DPO nejméně šest let, příspěvek podniku k penzijnímu připojištění se zvýší na 500 korun, hodnota poukázek na sport a podobně až na pět tisíc korun. Příplatek za práci v teplých dnech se pro vybrané skupiny zvýší z 10 na 50 korun s výjimkou řidičů vozů s klimatizací v kabině. Řidičům se zvýší i příplatek za dělené směny ze sto na 150 korun. A nově se dočkají stokorunové odměny za flexibilitu ti řidiči, kteří musí vůz po směně odstavit jinde než ve vozovně, ze které ráno vyjeli, a kam se mnozí musí vracet pro osobní věci a často i auto.

Průměrná měsíční mzda v DPO letos o pár korun přesáhla 30 tisíc. Příští rok se zvýší v průměru o necelé dva tisíce a dál poroste. V následujícím období musí podnik podle dohody přidat do mzdových nákladů dalších 40 milionů ročně.

„Jednání se zástupci odborových organizací byla od počátku věcná. Práce našich zaměstnanců si vážím, protože především na nich stojí naše dlouhodobá ambice být nejmodernějším a vlastně i nejlepším dopravním podnikem v zemi,“ řekl po podpisu kolektivní smlouvy generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

I díky jeho přístupu nyní DPO chybí jen devět řidičů do tabulkového počtu 1041. Na konci roku by mohl mít dokonce mírný nadstav.

zpět na článek