iDNES.cz

Část zvlněné dálnice na Ostravsku musejí stavbaři opravit, rozhodl soud

  14:06
Rozhodčí soud při Hospodářské komoře rozhodl o tom, že zhotovitelé musí dát zvlněný úsek dálnice D1 na Ostravsku v úseku od Antošovic do Bohumína do stavu, který je v souladu se smlouvou. Novináře o tom informovali zástupci Ředitelství silnic a dálnic na dnešním narychlo svolaném brífinku.

Soud tak rozhodl v části sporů, které vede Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se stavaři kvůli stavu dálnice D1 na Ostravsku. 

„V některých místech bude potřeba udělat novou vozovku a v některých místech, jako je například parkoviště u čerpací stanice Antošovice ve směru na Brno, se musí vykopat podloží a vyměnit,“ komentoval závěry soudu ředitel úseku kontroly kvality ŘSD Jiří Hlavatý. 

S aktuálním výrokem soudu byli zástupci médií obeznámeni na odpočívce v ostravských Antošovicích. Tedy právě v blízkosti jednoho z úseků D1 (dříve D47), který je předmětem soudní pře mezi ŘSD a dodavateli stavby, sdružením firem Eurovia, Porr a Skanska.

„Je pravomocný, což je pro nás stěžejní. Byť ještě nějaké možnosti odvolání asi jsou,“ podotkl k dílčímu vítězství Hlavatý. 

Špatně postavená silnice se na několika úsecích zvlnila tak, že na ní musela být snížena rychlost místy jen na 60 kilometrů v hodině. Před třemi lety ji ŘSD v nejhorších úsecích alespoň provizorně opravila. 

Stav dálnice na Ostravsku si ale žádá větší zásah. Čekalo se na to, až soud ukáže na viníka problémů. Kromě zmíněné části mezi Antošovicemi a Bohumínem ještě soudy nerozhodly další tři spory, které vede ŘSD se zhotoviteli kvůli zvlněné dálnici. „Dnešní rozsudek tak pro nás představuje i důležitý precedens,“ dodal Hlavatý. 

ŘSD v minulosti odhadovalo, že kompletní znovuvybudování špatně postavených 18 kilometrů dálnice přijde na 4,2 miliardy korun. 

Zástupci zadavatele poukazují na nekvalitní podloží při stavbě, zejména na zcela nevhodný druh strusky. Zhotovitelská Eurovia se hájí tím, že měla vše schváleno a tvrdí, že naopak ŘSD zanedbalo údržbu.

„Problematika ostravské části dálnice zahrnuje několik skupin vad. V případech, kdy jsme se s investorem shodli, jsme vady okamžitě v rámci reklamace již před lety odstranili. V případech, kde jsme se s investorem neshodli na příčinách a odpovědnosti za vady, musí rozhodnout soudy,“ sdělila již dříve mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

V roce 2018 začaly opravy zvlněné dálnice

12. listopadu 2018

Autoři: ,
zpět na článek