iDNES.cz

Mosty na D47 mají méně oceli, než stát platil. Firmy musí vrátit miliony

  7:10
Více než 35 milionů korun musejí zaplatit firmy Eurovia CS a Advanced World Transport za chyby při stavbě mostů na dálnici D47 v Ostravě. Ředitelství silnic a dálnic tak částečně uspělo v arbitrážním řízení ve sporu o dálniční mosty přes Polanecké rybníky, za jejichž stavbu firmy vyfakturovaly více železa, než použily.

Ostravská část dálnice D1 (D47) má mnoho problémů. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Arbitráž ale Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přisoudila jen část původně požadované sumy.

„ŘSD žalovalo zhotovitele uvedeného úseku dálnice D47 o zaplacení částky přibližně 129 milionů korun, odpovídající ceně nedodané části oceli do ocelových nosných konstrukcí mostů,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. 

„Rozhodčí soud částečně uznal nárok ŘSD na slevu z ceny díla za dodání menšího množství oceli, než zhotovitel vyfakturoval a ŘSD zaplatilo. Při posuzování nároku ŘSD rozhodčí soud dospěl k závěru, že použití menšího množství oceli do ocelových nosných konstrukcí obou mostů má ve spojení s dalšími faktory vliv na jejich funkčnost a životnost,“ dodal mluvčí ŘSD.

Soudy se dálnicí zabývají ve více případech

Získané peníze chce ŘSD použít na zvýšené náklady spojené s údržbou mostů.

Obdobný spor vyhrálo ŘSD už na začátku loňského roku, kdy mu rozhodčí soud dal za pravdu ve sporu o lanový most přes řeku Odru u Antošovic. Zde stavebníci použili jiný typ oceli. 

„Zhotovitelé daného úseku dálnice, společnosti Eurovia, Skanska a Porr, musí ŘSD zaplatit částku 30 milionů korun spolu s úrokem z prodlení ve výši přesahující částku 8,3 milionu,“ řekl tehdy Rýdl.

Autor:
zpět na článek