Architekti řeší část ulice 28. října, místo se změní na chloubu Ostravy

  9:10
Ve velkorysý bulvár se promění ostravská ulice 28. října, a to v úseku od Divadla Petra Bezruče po západní hranu sadu Dr. Milady Horákové. Tuto vizi představili zástupci Městského ateliéru prostorového plánování a architektury MAPPA společně s autory studie z Atelieru 111 architekti.

Část ulice 28. října, ostravské dopravní tepny, a to v úseku od Divadla Petra Bezruče po západní část sadů Milady Horákové. | foto: MAPPA Ostrava

„Jsme si vědomi, jak důležitou dopravní tepnou třída 28. října je a že bude nesmírně složité vytvořit z ní prostor, ve kterém najdou svá místa auta, maminky s kočárky, spěchající lidé, ale i cyklisté,“ uvedl ředitel MAPPA Ondřej Vysloužil.

Situace je o to složitější, že dvanáct kilometrů dlouhá ulice prochází devíti městskými obvody a v různých etapách má šířku od dvanácti po čtyřicet metrů. „Proto jsme její revitalizaci rozdělili do několika etap a úsek u domu kultury je jednou z nich,“ dodal ředitel.

Architekti se ve studii zaměřili pouze na 600 metrů dlouhou výseč ohraničenou divadlem a sadem, kde jsou v tuto chvíli krajský úřad a Dům kultury města Ostravy.

Úsek ulice 28. října v Ostravě, který by se měl změnit v takzvanou výkladní skříň města.

Další tři významné stavby, a to knihovna Černá kostka, koncertní sál a velký parkovací dům, by měly časem tento prostor doplnit. Bulvár, jak oblast architekti nazývají, má vzhledem k těmto stavbám ambice stát se výkladní skříní města.

Místo je však velmi frekventované. „Ani v nejoptimističtějším scénáři se v budoucnu nedostaneme pod deset tisíc aut, které tudy denně projedou. V nejhorším možném scénáři se pohybujeme dokonce kolem dvaceti tisíc denně. Proto tu navrhujeme snížení nejvyšší možné rychlosti na třicet kilometrů v hodině,“ sdělil jeden z autorů studie, architekt Jiří Weinzettl.

Dost prostoru budou mít chodci i cyklisté

Aby řidiči rychlost respektovali a architekti nemuseli sáhnout po omezovacích prvcích, vyřešili to autoři studie návrhem průjezdových zákrut. „Ty nejen rozbijí strohost přímé linky, ale když jsme je doplnili zelení a vhodně zvoleným materiálem, troufám si říct, že jsme prostor polidštili,“ podotkl architekt.

Svůj prostor tam mají i chodci a cyklisté. „Od dopravní tepny jsme je oddělili dva metry širokým pásem vysoké i nízké zeleně, která se již osvědčila v centru Ostravy,“ upřesnil Weinzettl.

Cyklistům architekti vyčlenili 1,5 metru široké stezky v sousedství chodníku tak, že je pás zeleně oddělí od vozovky. Výjimkou je průjezd kolem Divadla Petra Bezruče, kde je komunikace zúžená (podrobněji o projektu zde).