Z Liberce do Prahy vlakem za 70 minut. Kraj hlásí zásadní posun

  8:02
O modernizaci železniční tratě mezi hlavním městem a Libercem, která by spojení zásadně zrychlila, se mluví už desítky let. Podle vedení Libereckého kraje došlo konečně k zásadnímu posunu.
Liberecké nádraží

Liberecké nádraží | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Železniční spojení mezi Libercem a hlavním městem je stejné jako před sto lety. Doba jízdy přes dvě a půl hodiny je srovnatelná s rokem 1938. Jsem rád, že nově zpracovaná studie proveditelnosti na úsek Mladá Boleslav – Liberec – státní hranice má ambici tento nevyhovující stav změnit,“ poukázal hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Půta doufá, že v dohledné době by cestující jezdili mezi Prahou a Libereckým krajem maximálně sedmdesát minut.

Kraj společně s městy Liberec a Jablonec nad Nisou doporučil předloženou studii na zrychlení spojení s tím, že preferuje varianty s výstavbou nové elektrifikované trati.

„Ekonomická efektivita všech tří navrhovaných variant je podobná. Za zásadní považuji přínosy této pro kraj významné investice v budoucnu. To jsme i zohlednili ve svých připomínkách,“ uvedl Půta.

Pro krajské radní byl nepřijatelný návrh, který počítal s výstavbou jednokolejné trati. „S tím, že druhá trať by vedla po stávající trase přes Rychnov, což je z dlouhodobého hlediska neudržitelné,“ dodal Půta.

Radním se nelíbila ani varianta, při které by cestující do Jablonce přestupovali v Hodkovicích nad Mohelkou na autobus.

Potenciál na zrychlení

Právě v úseku mezi Hodkovicemi a Libercem vidí náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták největší potenciál na zrychlení spojení.

„Tam bude nutná zcela nová trasa vlaku přímo, podél dálnice. Původní trať vede oklikou, kdy desetiminutovou cestu autem vlak urazí nízkou rychlostí po delší trase za více než dvojnásobnou dobu. Dnes bohužel stačí takto krátká jízda, aby už měl cestující jasno, že cestování vlakem z Liberce nebude to pravé,“ doplnil Sviták.

Díky modernizaci spojení s Prahou se podle něj zrychlí i cestování do jiných měst v kraji, jako jsou Turnov nebo Semily. Liberecký kraj už dostal od Správy železnic několik studií k připomínkování.

„Avšak zatím bez výsledků. Předchozí studie například doporučovala řešit pouze úsek Praha – Mladá Boleslav a tvrdila, že spojení mezi hlavním městem a Libercem není proveditelné,“ připomněl mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla.

Tentokrát si od studie Liberecký kraj slibuje, že skutečně dojde k velkému pokroku. „Řešení tohoto problému je i v programovém prohlášení vlády, o které se opíráme,“ poznamenal Sviták.

Podle hejtmana by výsledek studie mohl být hotový v prvním čtvrtletí příštího roku.

„Očekáváme jasné rozhodnutí ministerstva dopravy, následně jsme připraveni zahájit samostatnou změnu Zásad územního rozvoje Libereckého kraje, která umožní pokračovat v projektové přípravě. Zároveň ve spolupráci se statutárním městem Liberec a Správou železnic připravíme architektonickou soutěž na úpravy hlavního nádraží v Liberci a společného terminálu veřejné dopravy, takzvaného Central station,“ uzavřel hejtman Půta.