Liberec oseká místa pro taxikáře, jejich auta zmizí od radnice i paláce

  10:42
Liberec omezí množství parkovacích stání pro taxislužby po městě. Zároveň jim zdraží parkovné. Reaguje tak na změnu poptávky, která už kromě klasických taxíků nabízí i jiné varianty.

Bolt, Uber, Liftago, sdílená kola nebo elektrické koloběžky. To všechno jsou čím dál tím více využívané nové alternativy ke klasickým taxíkům. Samotné vozy taxi častěji vyjíždějí ke konkrétním místům, než aby zákazníci nastupovali přímo na jejich shromaždištích.

Město Liberec proto mění podmínky a upravuje ceny za stání taxislužeb na parkovištích, která vlastní.

„Doba se mění, čekání na zákazníky na takzvaných štaflech už není v době mobilních aplikací a webových portálů tak populární jako před dvaceti lety. Vozy taxislužeb mnohem častěji vyjíždí k zákazníkům na místo, a potom je jedno, zdali jedou z taxikářské centrály či z městského pozemku. Proto jsme se po zralé úvaze a po jednání i se samotnými taxikáři rozhodli snížit počet štaflů v exponovaných místech a o navyšující se inflaci za posledních dvacet let jsme upravili výši poplatku městu,“ okomentoval rozhodnutí náměstek primátora pro technickou správu a informační technologie Jiří Šolc.

Redukce se bude týkat například shromaždišť u Paláce Syner v Rumunské ulici nebo mezi radnicí a hlavní poštou. Tradiční štafl ve Fügnerově ulici zůstane zatím beze změn.

Místo štaflu radniční nabíječka

Podle Šolce by mělo být zrušeno asi deset míst pro taxíky, která nahradí klasická parkovací místa. To se bude týkat zejména Paláce Syner, kde chce město udělat modrou abonentní zónu.

„Přibudou tam modré karty, zájem o ty je opravdu obrovský. U radnice zatím místa necháme více méně v záloze. Počítáme totiž i s rozvojem elektromobility a v budoucnu bychom tam realizovali radniční nabíječku. Nebo je necháme pro potřeby návštěvníků,“ dodal Šolc.

Největší hrůza Libereckého kraje? Palác Syner

Cena za parkování pro taxíky bude jednou taková, než byla dosud. „Zjistili jsme, že dvacet let tady byla ta samá cena, platilo se zvykově deset tisíc korun na rok. Teď se bude platit dvacet,“ upřesnil náměstek.

Smlouvy, které byly se všemi provozovateli taxislužeb uzavřené na konci roku 2015 a jedna v roce 2017, přiřazují taxislužbám na jedno parkovací místo čtyři vydané parkovací karty, což odpovídá ceně deset tisíc korun ročně za místo.

Celkový roční výnos ze stání taxislužeb tak v Liberci činí 370 tisíc korun. Nově bude zvýšený pouze o inflaci, ale zároveň bude snížen počet míst v centru města. „Nové smlouvy s taxikáři uzavíráme od prvního ledna příštího roku,“ dodal Šolc.

Fügnerovu poznamená stavba domu

V byznysu taxislužeb navíc dochází k prudkým změnám. Všechny podobné dopravní společnosti jako jsou Uber a Bolt o štafly nemají zájem.

Shromaždiště taxíků na Fügnerově ulici se však zatím měnit nebude. Město totiž pro jejich parkoviště nemá další využití, veřejné parkování aut tam není možné. „Je to jejich tradiční místo, tam to nevadí,“ dokončil Šolc.

Osmdesát bytů z unikátních kontejnerů. V centru Liberce vyroste dřevěný věžák

Nevylučuje ale, že na takzvané Fügnerce v budoucnu nenastanou změny. V příštích letech by tam měl vyrůst nový obytný objekt, a to dům ze speciálních dřevěných kontejnerů. Je tak vysoká pravděpodobnost, že pokud dojde k jeho finální realizaci, bude si projekt žádat speciální dopravní řešení.