Stavba silnice do liberecké průmyslové zóny se blíží, kraj vykupuje pozemky

  10:30
Už více než dvacet let existují plány na výstavbu silnice, která by propojila hlavní tah přes Liberec s průmyslovou zónou Jih. Diskutovaný projekt, který na jednu stranu uleví přetížené dopravě, na druhé straně znepříjemní život místním, se nyní přiblížil.

Trasa se vyhýbá zástavbě. | foto: vizualizace KÚ LK

Liberecký kraj finišuje s výkupem nemovitostí a vyjednává financování stavby. Práce na stavbě by mohly začít za tři roky.

„Jsme ve fázi vysoké připravenosti. Máme dokumentaci pro územní rozhodnutí,“ potvrdil hejtman Libereckého kraje Martin Půta. „Jedná se o poměrně složitou stavbu, která se dotýká 107 pozemků a dvanácti objektů, z nichž většina jsou rodinné domy,“ sdělil.

Kraji už se podařilo dohodnout výkup téměř všech nemovitostí kromě jedné, jejíž majitelé mají specifické požadavky. „Vykupujeme už dopředu, abychom nebyli ve fázi, že máme rozhodnutí, ale nemáme vykoupené nemovitosti,“ vysvětlil Půta.

Silnice do průmyslové zóny bude zhruba 1,4 kilometru dlouhá a bude stát přes tři sta milionů korun. Půta doufá, že s financováním pomůže stát. Novému ministrovi chce proto připomenout slib jeho předchůdců.

„Protože v době, kdy lákal společnost Denso do Liberce, slíbil, že přípojku k podniku vybuduje a bude ji financovat. K čemuž tedy nikdy nedošlo,“ poukázal Půta, který už kvůli tomu zahájil jednání s agenturou CzechInvest.

V průmyslové zóně Jih působí v současnosti kolem dvou desítek podniků, ve kterých pracují tisíce lidí převážně v automotive průmyslu. Kamiony i autobusy se zaměstnanci využívají silnici vedoucí ulicí České mládeže, která už kapacitně nestačí.

„Denně po ní projede až sedmnáct tisíc aut,“ uvedl mluvčí kraje Filip Trdla. Plánovaná silnice propojí okružní křižovatku na konci Průmyslové ulice u areálu firmy Denso s mimoúrovňovou křižovatkou silnice I/35 s Hodkovickou a Minkovickou ulicí.

Protesty nezabraly

Přípojka je společnou akcí kraje a města Liberec, které kvůli ní muselo před čtyřmi lety odsouhlasit změnu v územním plánu. Změna tehdy prošla o jeden hlas. Řada zastupitelů se postavila na stranu obyvatel Doubí, kteří proti silnici sepsali petici. Poukazovali v ní, že přijdou o poslední odpočinkovou zónu a že se jejich čtvrť mění v jednu velkou průmyslovou zónu. Petici proti výstavbě tehdy podepsalo přes 800 lidí. 

Podle opozičního městského zastupitele Jaromíra Baxy ze situace nejsou místní nadšení ani teď. „Spíše než o smíření bych mluvil o rezignaci. Kromě toho je možné, že podle dopravního modelu, který nechala vypracovat radnice, se jen dopravní problém přesune někam jinam, modely se ale mohou mýlit,“ dodal Baxa.

Město Liberec chce podél silnice vybudovat chodníky, veřejné osvětlení a plánuje i cyklostezku. Tu podle primátora Liberce Jaroslava Zámečníka zafinancuje developer, který v Doubí bude přestavovat bývalou drůbežárnu na nový podnik.

„Cyklostezka povede podél cesty a pak odbočí ze silnice směrem k Doubským rybníkům,“ upřesnil Zámečník.