Práce na průtahu Libercem na zimu utichnou, řidičům se uleví až za rok

  11:26
Rekonstrukce mostů na hlavním tahu přes Liberec pokračuje podle plánu. Řidiči tu i tak budou v kolonách postávat ještě téměř rok. Práce na nejzatíženějším silničním úseku v kraji se nedají stihnout za jednu sezonu.

Normální provoz bez omezení bude na průtahu Libercem možný příští rok v říjnu. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Už za pár týdnů skončí práce na rekonstrukci mostů na hlavním tahu Libercem. Úleva pro řidiče ale nenastane. Stavaři si dávají jen zimní pauzu a opravy budou pokračovat opět na jaře.

Podle harmonogramu by stavba za 377 milionů měla být hotová příští rok v říjnu. Dopravní omezení tak na silnici I/35 budou pokračovat v dosavadním režimu.

Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla není obvyklé, aby rekonstrukce mostů trvaly celé dvě sezony.

„Většinou na jaře provedeme demolici, během léta výstavbu a na zimu se opět jezdí po novém mostě. Tady je ale rozsah prací a koordinace obou staveb taková, že jsme museli vzít v úvahu, že zabere dvě sezony,“ vysvětlil Rýdl.

Kvůli tomu, že dopravní omezení bude trvat i přes zimu, muselo podle něj ŘSD zajistit speciální techniku. Běžná technika používaná na zimní údržbu těchto typů silnic se totiž do zúženého pruhu nevejde. „Speciální technika bude určena jen pro úpravu tohoto úseku,“ dodal Rýdl.

Pokud klimatické podmínky dovolí, vrátí se stavaři na mosty 1. března příštího roku.

Stavba obou mostů začala letos na jaře a hned v prvních měsících ji zkomplikovala válka na Ukrajině.

„Tři týdny nebyla ocel, zahájili jsme stavbu a všichni subdodavatelé odmítli plnit dodávky,“ uvedl Jaroslav Bílek ze společnosti Strabag, která je jedním z dodavatelů stavby.

Porovnat se museli také se zvýšenými náklady. I přes výpadky v dodávkách a zdražování se ale podle Bílka podařilo harmonogram stavby dodržet.

Padesát tisíc aut denně

Silnice I/35, zejména pak průtah Libercem, patří mezi nejzatíženější úsek silnic I. třídy v Libereckém kraji. Denně zde projede více než padesát tisíc aut.

Teď je provoz sveden v délce 1,5 kilometru do jízdního pásu směrem na Turnov. Dva pruhy jsou vyčleněny pro jízdu z Liberce na Turnov, jeden pak od Turnova na Děčín.

Řidiči se nemohou připojit na silnici I/35 ze silnice I/14 ve směru od Jablonce nad Nisou na Děčín a omezen je sjezd z I/35 na I/14 ve směru od Turnova na Jablonec nad Nisou. Uzavřen je také sjezd I/14 k aréně, sloužit bude pro staveništní dopravu.

Po dokončení stavby by se měli řidiči dočkat plynulejší dopravy. „Bude se jezdit ve třech pruzích a ne pouze ve dvou jako teď. Dojde k rozšíření nájezdu od Jablonce, takže tam už auta nebudou muset čekat na připojení na hlavním tahu jako teď. Stejně tak se zlepší napojení z kruhového objezdu od ulice České mládeže,“ popsal už dříve ředitel Správy Liberec Jan Wohlmuth.

Rekonstrukce mostů byla podle vedení ŘSD už nutná. Oba mosty pochází z roku 1976 a byly ve velmi špatném stavu.