Růžová kola už málem objela zeměkouli, vandalům odolávají

  6:28
S úspěchem se setkal projekt sdílených kol v Liberci. Vyplývá to z aktuální statistiky. Za první čtvrtrok se výpůjčky vyšplhaly do desetitisíců.

Za první 3 měsíce se svezlo přes 4 300 lidí, kteří podnikli téměř 24 tisíc jízd. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Od jara ulice Liberce brázdí cyklisté na růžových kolech. Jde o kola sdílená, která si lidé půjčují přes mobilní aplikaci. Podle statistiky je projekt, nazvaný Rekola, úspěšný.

„Jezdí na nich lidé každého věku, stylu a sociálního postavení, což je fantastické,“ neskrývá radost koordinátorka sdílených kol v Liberci Andrea Trojanová.

Průměrná jízda měří kilometr a půl

Za první tři měsíce se svezlo přes 4 300 uživatelů, kteří podnikli bezmála čtyřiadvacet tisíc jízd. Jedna jízda měřila zhruba kilometr a půl a trvala devět minut. Pravidelných uživatelů, kteří jeli alespoň jednou týdně, je téměř pět stovek.

„Celkem cyklisté na cestách Libercem ujeli třiatřicet tisíc kilometrů, což je skoro jako by objeli zeměkouli,“ dodala Trojanová.

Růžových kol je v Liberci šedesát. „V provozu však nejsou vždycky všechna, protože některá máme třeba zrovna v servisu,“ objasnila Trojanová, proč si někdy lidé stěžují, že o kolo k vypůjčení v ulicích města ne a ne zavadit.

Cyklisté zapomínají kolo odhlásit

Projekt Rekola už předtím, než zjara vstoupil do Liberce, úspěšně fungoval v několika českých městech v čele s Prahou a Brnem. Liberecké bicykly ale – a to je ryze místní specialita – disponují přehazovačkami. „Jsou uzpůsobena na kopcovitý terén a mají třírychlostní převod,“ potvrdila Magda Zicháčková, jež se o propagaci Rekol stará.

Právě Liberec má pověst drsného sudetského podhorského města, které módní výstřelky odjinud přejímá jen nerado a neochotně, pokud vůbec. Rekola to však změnila.

„Liberečané jsou k novinkám obecně tak nějak skeptičtí. Z toho hlediska je velmi pozoruhodné, že se tu projekt Rekola ujal. Samozřejmě nás to těší,“ poznamenala Trojanová.

Dávno pryč jsou zjevně také doby, kdy bylo módou vše veřejné ničit. „Musím lidi pochválit, protože s nějakým úmyslným poškozováním bicyklů se nesetkáváme. Stává se třeba, že některá kola musíme dohledávat, protože se nám v systému neukáží jako vrácená, ale to je spíš dáno tím, že jsou lidi roztěkaní a zapomenou je poté, co dojedou, uzamknout a v aplikaci označit,“ popsala Trojanová.

Zóna sahá od Ruprechtic k aréně

Princip je prostý. Jedinou podmínkou je mít platební kartu a chytrý telefon. Do něho si zájemce o svezení stáhne aplikaci a pak si už jen na mapě Liberce vybere, které kolo je mu nejblíž. Bicykly jsou přivázány zámkem s číselným kódem, jehož kombinace přijde do aplikace v okamžiku, kdy dotyčný zvolí možnost Vypůjčit kolo.

V tu chvíli běží patnáctiminutový interval, kdy je svezení zdarma. Pokud někdo bezplatnou dobu překročí, účtuje se pět korun za každých dalších patnáct minut. Částky se strhávají z platební karty. Kola je možné půjčovat si a vracet jen ve vymezeném úseku.

Ten zahrnuje jakési širší centrum města – na jedné straně sahá k nádraží, na druhé třeba k plaveckému stadionu či do Lidových sadů s lokálními přesahy třeba na ruprechtické náměstí nebo ke sportovní aréně.