Staré nádraží chtěli dát skautům na klubovnu, stát ho nařídil zbourat

  6:00
Před pár týdny proběhly velkolepé oslavy železniční tratě Liberec - Žitava, která slaví 160 let. Pro Chotyni to má ale hořkou příchuť. Tamní nádraží se má totiž bourat. Obci se to nelíbí, chtěla by v budově zřídit skautské středisko.

Vlak na nádraží začal jezdit v roce 1859. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Vlak tam začal jezdit v roce 1859. Z té doby je i nádražní budova, která se tyčí na kopci a je tak svým způsobem jednou z dominant Chotyně.

Zčásti dřevěnou budovu, která se svým vzhledem poněkud vymyká běžným nádražím, chce ovšem Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zbourat. A to i přesto, že obec už několikrát žádala o převod.

„Poprvé to bylo před devíti lety, ale nic se nestalo. Pak po šesti letech přišel dotaz, zda náš zájem trvá, tak jsme ho potvrdili a zase nic. A najednou se dozvídáme, že SŽDC plánuje nádraží zbourat, protože je prý ve špatném stavu, příliš veliké a oni tu takhle velkou budovu nepotřebují,“ popisuje starostka Chotyně Jana Mlejnecká. 

S tím se ovšem Chotyně nechce smířit.

„Chotyně je hezká, máme tu národní kulturní památku v podobě hradu Grabštejn, staráme se o školu, školku, hřiště, dům s pečovatelskou službou a stejně pak vše přebije hrozné nádraží. Je to vstupní brána do Chotyně, na vysokém náspu, je zdaleka vidět. Už proto bychom se o ni chtěli postarat,“ vysvětluje Mlejnecká.

Jenže i přes několikerá jednání s vedením SŽDC zatím dostává Chotyně stejnou odpověď. „Převod budovy není možný, protože je součástí provozované dopravní cesty,“ uvedla mluvčí SŽDC Nela Friebová. 

Jinými slovy je nádraží postavené už v tělese náspu, po kterém vedou koleje a stejně tak je to i s přístupovou cestou. Plány železničářů proto nadále kalkulují s demolicí nádraží. Místo něj se má postavit nová dřevěná zastávka.

„Zároveň se opraví i přístupová cesta. Výslednou podobu ukáže projektová dokumentace, která je teď ve fázi výběrového řízení. Práce by mohly začít v září 2020,“ dodala Friebová.

Klubovna pro skauty

Podle starostky tak zbývá ještě naděje, že náklady na demolici a stavbu nové zastávky budou tak vysoké, že by oprava vyšla levněji. Už jednou se totiž výběrové řízení na projekt zrušilo. Všechny tři nabídky, které se v něm sešly, převyšovaly finanční představy SŽDC.

„Také se obáváme, že demolice naruší násep s kolejemi, rozhodně to nebude nic jednoduchého. Boj za záchranu nádraží proto nevzdáváme. I když už nefunguje, tak je pořád hezké,“ řekla místostarostka Ivana Morgensternová. 

Chotyně si chce nádraží pronajmout na dvacet let, postupně ho opravit a uvnitř zřídit klubovnu pro skauty i s ubytovnou.

„Teď naši skauti spadají pod Hrádek, ale od příštího roku budou mít samostatné středisko. Jenže zázemí mají v šatnách fotbalistů, věci mají různě uložené ve škole, chybí jim klubovna. Na opravu bychom vypsali veřejnou sbírku. Rozhodně by byla škoda, aby nádraží odtud zmizelo,“ dodala starostka.

Kampaň za nádraží

Mezitím se na sociálních sítích rozběhla kampaň, za kterou stojí Michala Marková. V Chotyni má babičku.

„Nádraží leží na frekventované trati Liberec - Žitava. Je to připomínka industriální architektury česko-německého pohraničí, která pomalu, ale jistě mizí. Přitom za hranicemi v Německu nádražní budovy z jakéhosi důvodu opravitelné jsou a bývají ozdobou obce,“ vysvětluje Marková svoji iniciativu. 

A místní s ní souhlasí. „Člověku se chce brečet, když to vidí. Není to jen Chotyně, ale i další nádraží, která už zmizela a místo nich jsou betonové zastávky. A přitom tu jsou lidé, kteří mají zájem se o to starat. Ale nemají šanci, to nepochopím,“ řekl David Tandler z Chotyně.

Do záchrany se už zapojil i Liberecký kraj. Hejtman Martin Půta požádal vedení SŽDC o nové jednání. Podle něj si nádraží zaslouží lepší osud než demolici.