Autobusy v kraji budou mít wi-fi i klimatizaci, smlouvy jsou podepsané

  16:04
Největší zakázku ve své historii uzavřel Královéhradecký kraj. Podepsal smlouvy za 7,7 miliardy korun na zajištění veřejné autobusové dopravy v regionu v letech 2021 až 2031. Linkové spoje bude obsluhovat 248 autobusů. Všechny budou mít klimatizaci a připojení k internetu přes wi-fi.

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Podle závazku dopravců bude téměř polovina vozů nízkopodlažních, časem takových bude dokonce 80 procent.

Zakázka na autobusovou dopravu v kraji je rozdělená do osmi oblastí. Před podpisem smluv museli dopravci kraji předložit potvrzení o bankovních zárukách za řádné plnění dohody a podepsat smlouvu s provozovatelem integrovaného systému IREDO, který zajišťuje koordinaci veřejné dopravy v Královéhradeckém a Pardubickém kraji.

„Po třinácti měsících jsme dokončili zásadní soutěž pro celý Královéhradecký kraj a jeho obyvatele. Jsem rád, že mohu všem cestujícím oznámit, že nové smlouvy s dopravci jsou podepsány a začnou platit od března 2021,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS).

Autobusy v kraji vyjedou podle nových smluv o půl roku později, než bylo původně v plánu, a to kvůli zdržení výběrového řízení. Kraj musel řešit množství námitek, osm návrhů a tři podněty od neúspěšných dopravců měl na stole i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Celkem vedl devět správních řízení.

V září sice úřad tendr zrušil, ale po takzvaném rozkladu kraje své rozhodnutí přehodnotil a výsledek soutěže potvrdil.

„Vzhledem k tomu, že výběrové řízení je ukončeno až nyní, termín jsme posunuli,“ vysvětlil pozdější platnost desetiletých smluv Červíček. Nyní jezdí autobusy v kraji na základě smluv na dobu neurčitou, které kraj s dopravci uzavřel po krachu předchozích soutěží.

Kraj zakázku vypsal na konci října 2018, v polovině loňského května nabídky podalo devět firem a sdružení, dosud pro kraj jezdilo jedenáct dopravců. Komise hodnotila celkem 31 nabídek v osmi oblastech.

Hned ve třech oblastech bude jezdit zcela nový hráč, firma Transdev Morava, která je dceřinou společností francouzského Transdevu. Ve sdružení s rychnovským dopravcem Audis Bus bude zajišťovat autobusy na Rychnovsku, Novoměstsku a Trutnovsku. 

Dopravu na Náchodsku zajistí CDS Náchod, na Broumovsku sdružení CDS Náchod a P-Transport a na Hradecku, Královédvorsku a Jičínsku BusLine KHK. Z kraje naopak zcela zmizí autobusy v barvách Arrivy a ČSAD Ústí nad Orlicí z koncernu ICOM transport.

„Všechny autobusy budou mít od začátku klimatizaci a připojení wifi. Nejméně 40 procent z nich bude nízkopodlažních a do čtyř let se poměr nízkopodlažních vozů zvýší nejméně na 80 procent. Nemůžeme vyloučit, že k tomu dojde už dříve,“ popsal parametry nových smluv vedoucí odboru dopravy Královéhradeckého kraje Tomáš Jurček.

Hejtmanství vybírá dopravce přes čtyři roky

Nejpozději po čtyřech letech provozu by měly být ve všech vozech také vnitřní informační panely. Cestující by na nich měli vidět informace o aktuální dopravní situaci, například o zpoždění přípojů ve stanicích.

Hejtmanství vybírá dopravce pro desetiletý provoz veřejné autobusové dopravy přes čtyři roky. Původně se mělo podle nových smluv jezdit již v roce 2017, tehdy měly mít hodnotu 5,5 miliardy korun. Proti podmínkám se však postavili odboráři, kteří se obávali, že desetileté smlouvy prakticky zmrazí růst platů. 

Navíc poukázali na nesmyslné dojezdové časy, které by autobusy v reálném provozu neměly šanci stihnout. V lednu 2016 oblékli protestní oranžové vesty, přesně v den, kdy o tendru jednali krajští radní. Ti sice tendr schválili, ale na jaře ho pozastavil a později úplně zrušil antimonopolní úřad kvůli nezákonným podmínkám.