Byla to moje chyba, přiznal se k tragické nehodě u Špindlu řidič mustangu

  11:56,  aktualizováno  12:54
Před Okresním soudem v Trutnově stanul Vojtěch Chaura obžalovaný za tragickou dopravní nehodu u Špindlerova Mlýna. Podle spisu jel ve vypůjčeném sportovním voze Ford Mustang rychlostí až 158 kilometrů v hodině a v protisměru smetl vůz, ve kterém zahynul generál Vojenského zpravodajství a vážně se zranila jeho žena.

Obžaloba viní Chauru z usmrcení z nedbalosti a těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti. Hrozí mu až osm let vězení.

„Mrzí mě, že jsem zapříčinil tuto tragédii, byla to má chyba,“ řekl novinářům před soudní síní obžalovaný.

Nehoda se stala loni 21. září na silnici z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna. Tehdy třicetiletý Vojtěch Chaura jel ve vozu Ford Mustang spolu s dvanáctiletým spolujezdcem směrem od Vrchlabí.

Při projíždění pravotočivou zatáčkou v zalesněném úseku však obžalovaný přejel do protisměru a čelně narazil do vozu Škoda Rapid. V něm cestoval devětačtyřicetiletý brigádní generál Vojenského zpravodajství Milan Jakubů a jeho o dva roky mladší žena. Generál srážku nepřežil, spolujezdkyně skončila v hradecké fakultní nemocnici.

„Jsem si vědom, že tragické následky této nešťastné události se nedají nikterak odčinit,“ litoval u soudu obžalovaný. „Kdybych mohl vrátit čas, vrátil bych ho. To ale bohužel není v mých silách,“ dodal.

Obžalovaný u soudu několikrát zopakoval, že svého činu lituje, uvědomuje si chybu, je připraven nést následky a nastoupit do vězení. Zároveň potvrdil, že s mustangem jel „svižně“ a na automatické převodovce vypůjčeného vozu měl nastavený režim „sport“.

Odmala v autech závodil

Nehodě předcházel předjížděcí manévr, jímž se Chaura dostal před jiný vůz. Podle znalců měl pak mustang při nájezdu do osudové zatáčky rychlost až 158 kilometrů v hodině.

Když Chaura začal v zatáčce intenzivně brzdit, zpomalil na 121 kilometrů v hodině, ale nebyl schopen udržet vůz ve svém pruhu a najel do protisměru.

„Chtěl jsem se zařadit. Bylo chybou začít předjíždět na takto krátkém úseku. Pamatuju si dokončení předjíždění a pak už jen záblesky. Před nehodou jsem jel svižně, ale neuvědomuji si, že by to bylo tak rychle, jak uvádí posudek,“ řekl obžalovaný.

Vojtěch Chaura měl s řízením sportovních vozů zkušenosti, odmala se účastnil amatérských závodů.

„Auta byla mým koníčkem, vášní i zaměstnáním. Byl to můj život,“ sdělil. Letos v lednu odevzdal řidičský průkaz a podle svých slov se rozhodl, že nechce a nebude řídit.

Věnuje se dobročinnosti

Nyní pracuje jako plánovač výroby, stará se o tříletého syna a vrhl se na dobročinnost. Za nouzového stavu na jaře pomáhal v hradecké fakultní nemocnici, teď má domluvenou pomoc v azylovém domě.

Rodině Milana Jakubů věnoval půl milionu korun, které získal prodejem svého auta. Poškození požadují od Chaury odškodnění v celkové výši přes dva miliony korun. Obžalovaný se chtěl zúčastnit pohřbu Milana Jakubů a sejít se s rodinou, aby se osobně omluvil. Ta si to však nepřála.

Podle bratra zemřelého brigádního generála Luboše Jakubů mělo jeho úmrtí na život rodiny destruktivní dopad. Armáda se s generálem loučila s vojenskými poctami.

„Bratr byl pro celou rodinu vzorem. Měl velké charisma, byl vynikajícím otcem a rodina pro něj byla na prvním místě. Snažil se všem kolem sebe pomáhat, pro Českou republiku toho udělal moc. Jeho ztrátou všichni trpíme, není ničím odčinitelná,“ řekl v emotivním projevu před soudem, kde vystoupil jako jeden ze svědků.

Manželka zemřelého vojáka, která utrpěla mnohočetná poranění, má za sebou několik operací a další ji čeká. „Naši rodiče zestárli o deset let,“ přiznal Luboš Jakubů.

Zmocněnec navrhuje přísnější kvalifikaci

Zmocněnec poškozených Martin Pelikán navrhl, aby došlo k překvalifikování trestného činu na obecné ohrožení, u kterého je horní sazba až 15 let. Chaurovu jízdu před karambolem označil za zběsilou. „Svým počínáním ohrozil více účastníků silničního provozu, k nehodě mohlo dojít kdykoli.“

Posádka Fordu Mustang z nehody vyvázla pouze s lehkým poraněním. Za nimi jela další sportovní auta, podle svědků se rychlost údajně pohybovala kolem 150 kilometrů v hodině a vozy se navíc předjížděly v zatáčkách. Auta se účastnila srazu mustangů ve Špindlerově Mlýně.

Že viník nehody jel příliš rychle, potvrdil znalecký posudek. Podle něj Vojtěch Chaura výrazně překročil maximální povolenou rychlost i nejvyšší možnou rychlost pro bezpečné projetí zatáčky, což sehrálo roli v reakčním čase obou řidičů, aby střet odvrátili nebo minimalizovali jeho následky.

Pro iDNES.cz po nehodě Chaura připustil, že to byla jeho chyba, tehdy si však myslel, že jede bezpečně. Policie ukončila vyšetřování tragické nehody letos na jaře, spis zaslala státnímu zastupitelství s návrhem na obžalobu Chaury.

Státní zástupkyně i právní zástupce poškozených si vyžádali výslechy dalších svědků, hlavní líčení bylo odročeno na 8. října.

Autoři: , ,