Stavba lávky přes Labe už třikrát ztroskotala, ale Hradec má další šanci

  18:34
V neděli uplyne beztrestná lhůta, dokdy měl Hradec Králové zkolaudovat lávku přes Labe, jenže ve skutečnosti stavba ještě ani nezačala. Stavět se může později a je tu i reálná naděje, že město na akci dostane dotaci ve výši mnoha desítek milionů. A co víc: Hradec se s největší pravděpodobností vyhne i pokutě ve výši 15,2 milionu korun.

Vítězný návrh nové lávky přes Labe v Hradci Králové architekta Libora Kábrta. | foto: Archiv města

Zda je to důvod k oslavám, záleží na úhlu pohledu. Zatímco koalice hovoří o velkém úspěchu, podle opozice se problém jen o tři roky odsune, když město je nuceno už počtvrté vypsat tendr na příliš drahý projekt. Termíny totiž neumožní pustit se do stavby lávky podstatně levnější.

Fotogalerie

Hradečtí zastupitelé schválili nové dodatky ve smlouvě města a banky ČSOB, které nově upravují podmínky a termíny pro vybudování lávky u kongresového centra Aldis. V první řadě bude město muset do konce května získat u stavebního úřadu změnu povolení ke stavbě. Dodatky smluv sice dají čas další tři roky, ale současně stanoví nové povinnosti a v žádném případě neznamenají, že se Hradec vyhne finančním sankcím.

„Když by se město rozhodlo s ohledem na dosavadní neúspěšná zadávací řízení ke stavbě lávky v jiné podobě, nemusí být tato lhůta dostatečná. Uzavření dodatku by tak opět mohlo znamenat jen odložení problému se vznikem povinnosti platit smluvní pokutu,“ konstatuje i důvodová zpráva k uzavření dodatku ke smlouvám s ČSOB, kterou má redakce MF DNES k dispozici.

I mezi zastupiteli jsou slyšet názory, že ČSOB si ve skutečnosti s městem hraje jako s kočka s myší. Zmiňuje to ostatně i důvodová zpráva: „ČSOB, respektive její právní nástupce, je ochoten k posunutí termínu pouze za podmínky respektování, či spíše upřednostnění jeho zájmů v území.“

Vedení města si přesto vstřícnosti banky cení. „Ceníme si přístupu banky jako partnera, který zohlednil naše snahy udělat maximum pro dodržení podmínek kupní smlouvy na pozemky, ze které vyplývají sankce při nedodržení termínu výstavby lávky. Podařilo se nám dohodnout posunutí termínu pro její kolaudaci o tři roky a vzhledem k tomu, že se objevily další dotační zdroje, chceme vypsat nový tendr na stavební firmu, která by lávku postavila podle současného projektu,“ říká primátor Hradce Králové Alexandr Hrabálek (ODS).

Čtvrté výběrové řízení

I s již čtvrtým výběrovým řízením si však Hradec musí pospíšit. Město má naději na lávku získat z programu ITI hradecko-pardubické aglomerace až 91 milionů korun, avšak se stavební firmou musí uzavřít smlouvu do 15. srpna. Jen pro připomenutí: poslední třetí neúspěšný tendr byl zrušen kvůli příliš vysoké nabídkové ceně. Jediný zájemce nabídl cenu 142 milionů korun bez započtení DPH. Hradec přitom původně počítal s cenou jen kolem 48 milionů bez daně.

„Koalice doufá, že se jí podaří získat devadesátimilionovou dotaci a tím ulehčit městskému rozpočtu. Dotace by ale neměly sloužit jako prostředek k hašení neschopnosti politiků vyprojektovat a postavit lávku za přijatelné peníze,” upozorňuje pirátský zastupitel Aleš Dohnal.

Ve hře je i zcela nový projekt

Podle něj se cena stejně dlouhých mostovek pohybuje mezi 50 až 75 miliony korun. Například vloni otevřený most přes řeku Orlici ve Svinarech stál i s daní 78,2 milionu korun a navíc kromě pěších a cyklistů slouží hlavně automobilistům. Projekt lávky prodražuje složitá konstrukce včetně technologie speciálního vysokopevnostního betonu.

„Bohužel nemůžeme za to, že projekt takto v minulém období někdo naprojektoval a schválil. My jsme ho jen zdědili a snažíme se z toho nějak vymanit. Jsem přesvědčen, že už dávno muselo být všem jasné, že složitě navržená stavba asi nebude stát 50 milionů, jak bylo deklarováno v rozpočtu,“ poukazuje radní a zastupitel určený pro územní plán Jiří Langer (ANO). Podle něj se však před Hradcem zcela nezavírá možnost postavit jinačí lávku.

„V případě, když se nám nepodaří vysoutěžit za rozumnou cenu (současný projekt), máme další tři roky, abychom změnou stavby před dokončením udělali nový projekt lávky. Proto jsou v dodatku zakotvené tři roky, aby se stihla naprojektovat lávka jiná a levnější,“ upozorňuje Langer.

„Chtěl bych být tak velký optimista, avšak podle mě Hradec není schopen za tři roky postavit ani včelí úl,“ dodává Dohnal.