iDNES.cz

Jaroměř se konečně dočká obchvatu. Přetíženému městu se uleví od kamionů

  17:32
Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu šestikilometrového obchvatu Jaroměře. Měl být hotov už s dálnicí D11 od Hradce Králové, která slouží od loňského prosince. Přípravu však komplikují spory o pozemky rodiny soudce Kučery.

Ještě nejméně dva roky se dvanáctitisícová Jaroměř bude potýkat s kolonami aut a kamionů. Dálnice D11 končí zatím na okružní křižovatce v nedalekých Hořenicích. Městu se tak ulevilo zatím jen od tranzitní dopravy směrem na Krkonoše, ale kamiony na Náchod a Polsko zatím dál jedou přes město. Řešením bude obchvat dlouhý 6,55 kilometru, který je přeložkou silnice I/33.

„Jsem životní optimista, ale u některých staveb si říkám, že je nejde ani připravit do konce a dotáhnout k realizaci. Jaroměř byla jedna z nich, nedávno podobně i zahájený obchvat Nové Paky. Jsou to stavby poměrně jednoduché, ani ne dlouhé, ale vlekly se nekonečně dlouho kvůli přípravě,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl při odpoledním zahájení stavby, na které dorazil i ministr dopravy Martin Kupka.

Letos v únoru ŘSD uzavřelo smlouvu se společností Metrostav Infrastructure na stavbu obchvatu za 688 milionů korun bez započtení daně. Nejkomplikovanější a nejnákladnější částí projektu bude 600 metrů dlouhý most přes údolní nivu Labe v Hořenicích.

Obchvat uleví Jaroměři, kterou denně projede 15 tisíc aut. Propojí loni dokončený úsek dálnice D11 se silnicí I/33 na Náchod. Dnes řidiči jedoucí ve směru z Hradce Králové na Náchod a Polsko musí před Jaroměří sjet z dálnice a pokračovat přes centrum města.

Ještě v roce 2018 ŘSD očekávalo, že povolení na obchvat získá do konce roku 2019 a spolu s dálnicí od Hradce Králové se obě dopravní stavby podaří zprovoznit současně. Původně se měla D11 na Jaroměř otevírat až v roce 2022, ale díky dodatku ke smlouvě mezi investorem a stavbaři došlo ke zkrácení výstavby o půl roku.

Soudní tahanice soudce Kučery

Investici provázejí spory o výkupy pozemků i stavební povolení mezi Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a manželi Kučerovými. František Kučera je místopředsedou Vrchního soudu v Praze, v souvislosti s pozemky různě po republice, včetně Jaroměře, vede se státem asi deset sporů.

Ústavní soud v květnu odmítl stížnost Kučerových zpochybňujících stavební povolení na obchvat. Nejvyšší správní soud (NSS) se nedávno Kučerových zastal ohledně vyvlastnění části pozemků u Hořenic, podle NSS královéhradecký krajský úřad v únoru chyboval při doručení vyvlastňovacího rozhodnutí. Úřad to tak musel učinit jiným způsobem.

„Soud nás ještě čeká. Myslíme si, že to bude formální záležitost, ale u rozsudku soudu se nikdy nedá předjímat,“ komentoval soudní tahanice Marek Novotný, šéf Správy ŘSD v Hradci Králové.

Kučerovi vlastní také další pozemky, které ŘSD potřebuje kvůli přeložkám inženýrských sítí a ke kterým potřebovalo přístup. Tam už však dohody jsou.

“Poměrně překvapivou zprávou je, že se nám podařilo domluvit s manželi Kučerovými vypořádání dočasných záborů, které nám dosud bránily v zahájení stavby na obchvatu Jaroměře. Podepsali nám smlouvy před dvěma dny. V této chvíli už není jediný důvod, který by bránil v zahájení stavby,“ uvedl 10. srpna šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl ve svém podcastu Pod povrchem.

Obchvat od těžké dopravy uleví také menším obcím Svinišťany, Dolany a Čáslavky. Naváže na konec D11 v Hořenicích a u Velkého Třebešova se napojí na obchvat České Skalice. Kvůli scházejícímu obchvatu přibylo aut v okrajových jaroměřských ulicích Na Vrších a Růžová i v okolních vesnicích. Běluni, Krabčicích a Dolanech. Místní protestovali peticí.

zpět na článek