Od čtvrtka tam bude k vidění na pětatřicet pláten, která Jiří Načeradský vytvořil i proto, že rád a pravidelně četl denní tisk. Když se v jeho pozůstalosti našla krabice plná starých novinových výstřižků, nikoho nenapadlo, co za poklad se v ní vlastně skrývá. Až po podrobnějším prozkoumání bylo jasné, že jde o malířovy múzy – výstřižky z novin a časopisů, které umělce oslovily natolik, že se staly jeho inspirací.
Díky nim tak mohla vzniknout i nejslavnější Načeradského díla z let 1967 až 1974. A právě toto období jeho tvorby chebská výstava zahrnuje.
„Obrazy budou k vidění v těsné konfrontaci s těmito novinovými výstřižky, dá se tedy přímo nahlédnout do mistrovy kuchyně. Jde tak vlastně o unikátní badatelskou výstavu, která detailně zkoumá metody Načeradského tvorby,“ upřesňuje ředitel GAVU a kurátor výstavy Marcel Fišer.
Malby samotné mají obvykle střední formát, ale jsou mezi nimi i díla, která mají třeba i dva metry na metr osmdesát. „Načeradský byl známý tím, že na rozměrech svých obrazů skutečně nešetřil a ve své době maloval největší obrazy v Čechách,“ doplňuje Marcel Fišer.
Fotografie z novin si Načeradský vybíral pro jejich vizuální hodnotu, ale občas dokázal i zdánlivě banální a nezajímavý snímek přetavit v originální obraz plný překvapení. Umělce nejčastěji oslovovaly sportovní fotografie z kdysi velmi oblíbeného časopisu Stadion, rád si listoval i deníkem Mladá fronta. Třeba takové Rudé právo ale Načeradského asi příliš nebavilo, obraz na základě jedné z jeho fotek vytvořil pouze jedinkrát.
Výstava je součástí volné řady monografických výstav čtyř vizuálních umělců různých generací, kteří pro svou malířskou a grafickou tvorbu využívali nebo využívají právě novinové či časopisecké fotografie. Po Oldřichu Kulhánkovi a Jiřím Načeradském budou následovat Jaroslava Pešicová a František Matoušek.
Vernisáž výstavy Podle fotografie začíná v Galerii výtvarného umění v Chebu dnes v 17 hodin a Načeradského obrazy bude GAVU vystavovat až do 3. ledna 2021. Vstupné je do října tohoto roku zdarma.