iDNES.cz

Silničáři fasují sůl i roušky, starají se o sjízdnost 1900 kilometrů cest

  9:22
Ochranné rukavice, roušky a přípravky pro osobní dezinfekci. To vše bude vzhledem k epidemii koronaviru patřit v nadcházející zimní sezoně do základní výbavy silničářů v Karlovarském kraji. Firmy, které údržbu komunikací zajišťují, přijímají i další opatření k minimalizaci rizika nákazy.
Pluh na silnici u Hruškových Dvorů na Jihlavsku.

ilustrační snímek | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

„Práce organizujeme tak, aby se v uzavřených prostorách zaměstnanci potkávali co nejméně. Jsou rozděleni do pracovních skupin, které se pravidelně střídají,“ uvedl za Údržbu silnic Karlovarského kraje (ÚSKK) její ředitel Martin Leichter.

Každé středisko je podle něj navíc vybaveno generátorem ozonu, firma disponuje i zařízením k dezinfekci vnitřních prostor s dlouhodobým účinkem. „Tento přístroj pravidelně využíváme,“ upřesnil ředitel.

Krajská údržba se v zimě bude starat o sjízdnost 1885 kilometrů silnic v regionu. Jenom v loňském roce zaplatil kraj za tuto službu téměř 117 milionů korun. 

„Předpokládané náklady na zimu se meziročně mění vlivem inflace, respektive v návaznosti na meziroční nárůst nákladů souvisejících s prováděním zimní údržby. Do toho spadá růst cen například posypového materiálu, ale i rozsah zimní údržby závisející na konkrétním průběhu zimního období,“ konstatoval Martin Hurajčík, náměstek hejtmana zodpovědný za resort dopravy.

Aby silničáři vůbec měli čím vozovky ošetřovat, už teď jejich sklady naplnil nejrůznější posypový materiál. „Sklady jsou naplněné na maximální možnou kapacitu, to znamená přibližně 16 tisíc tun posypové soli a pět tisíc tun posypové drti. V případě potřeby probíhá jejich doplnění i během sezony zimní údržby,“ uvedl člen představenstva ÚSKK Pavel Raška.

Nejvyužívanějším posypovým materiálem je chlorid sodný v krystalické i tekuté formě a kamenná drť. V menší míře na úpravu silnic používají cestáři na Jáchymovsku a v okolí Božího Daru i chlorid vápenatý v tekuté formě a písek ve Františkových Lázních.

O téměř 160 kilometrů silnic na území Karlových Varů budou v zimě pečovat zaměstnanci společnosti AVE. I ti se musejí připravit na omezení související s koronavirem. 

Auta si předávají jen vydezinfikovaná

„Musíme dodržovat vše, co je předepsané,“ předeslal dispečer společnosti Marek Dibelka. Vedle osobních ochranných prostředků, jako jsou roušky či rukavice, tak budou mít zaměstnanci k dispozici i dezinfekční prostředky pro osobní potřebu a čištění interiérů vozů.

„Řidič přijde na ranní směnu, a pokud bude mít výjezd, musí svému nástupci na odpolední směnu předat vozidlo vydezinfikované,“ upřesnil dispečer.

Společnost AVE vedle komunikací čistí v Karlových Varech i 136 kilometrů chodníků, 190 autobusových zastávek a 151 přechodů pro chodce. „K tomu je navíc potřeba přičíst 6 100 schodů a dočišťování pěších zón o délce 3,5 kilometru,“ doplnil Marek Dibelka s tím, že podle smlouvy musí být všechny spravované úseky, ať pro auta či pěší, čisté do šesti hodin po spadu sněhu.

V Karlovarském kraji bude i v letošní zimě řada úseků silnic, u kterých se s údržbou nepočítá. Týká se to 121 kilometrů silnic III. tříd. „Tyto úseky jsou vždy před zimou řádně označeny dopravním značením, v některých případech i cizojazyčně. Také o nich informují některé kvalitnější GPS navigace. Jízdu na těchto úsecích by si měli řidiči v zimním období dobře rozmyslet, aby neuvázli například ve složitých horských podmínkách na neudržované komunikaci,“ upozornila Jana Pavlíková, mluvčí krajského úřadu.

Jde o úseky malého dopravního významu, na nichž se nezajišťuje sjízdnost a schůdnost odstraňováním sněhu a náledí či nevedou obydlenými oblastmi, do nichž řidiči mohou dojet po jiné komunikaci.

zpět na článek