Ostrovská průmyslovka chce jít s dobou, studenti se budou učit s roboty

  9:08
Výukoví průmysloví roboti jsou jednou z novinek, kterou v letošním roce chystá okořenit výuku vedení Střední průmyslové školy Ostrov. I když škola v době svého vzniku dostala do vínku nejen moderní zázemí, ale i v té době moderní vybavení, stále je podle ředitele Pavla Žemličky co zlepšovat.

V loňském roce studenti třetího ročníku oboru autotronik prezentovali sportovní vůz Kaipan, který postavili. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

„Startovní čáru jsme měli v nových prostorách výbornou, myslím, že mohu říct, že jsme nejmoderněji vybavená škola v Karlovarském kraji,“ konstatoval ředitel školy.

Ale za devět let, co škola sídlí v moderních prostorách technického lycea, které vzniklo přístavbou k někdejší základní škole, se technika změnila.

„A tomu se musíme přizpůsobit i my. V každém oboru je vidět modernizace,“ přiblížil vývoj školy v posledních letech Žemlička.

Vedle už zmiňovaných výukových průmyslových robotů mohou žáci využívat i 3D tiskárny a 3D skenery.

„Každý předmět je postupně doplňován o nové technologie tak, aby se praktická stránka výuky prohlubovala a žáci byli připraveni na současné technologie,“ řekl ředitel. 

Pavel Žemlička je náležitě pyšný i na spolupráci středního a vysokého školství. Ostrovská průmyslovka totiž spolupracuje s Fakultou elektrotechniky ČVUT a Fakultou aplikovaných věd ZČU.

Covid zbrzdil spolupráci

Slibnou spolupráci střední školy a jejích vysokoškolských partnerů, která mimo jiné spočívá v možnosti ostrovských žáků podílet se na odborných pracích obou fakult, ovšem zbrzdila koronavirová pandemie. 

„Předpokládám, že až problémy pominou, znovu se rozeběhne,“ neztrácí naději ředitel ostrovské průmyslovky. Podle něj má tato spolupráce obrovský význam pro nadané žáky průmyslovky.

„Pokud se prokáže jejich zájem o obor, mají pak jednodušší startovní čáru při přijetí na tyto fakulty,“ naznačil Pavel Žemlička. Aktuálně se ostrovští středoškoláci připravují na soutěž v programování robotů, kterou pořádá ČVUT.

Mezi nejoblíbenější obory ostrovské střední školy stabilně patří informační technologie, letos ale vedení zaznamenalo velký zájem i o „autařské“ obory autotronika a automechanik.

„Celkově cítíme zvyšující se zájem o všechny technické obory, což je pro nás potěšující,“ pochvaloval s ředitel. 

Navíc se škola může opřít i o spolupráci se zaměstnavateli v regionu. „Bez spolupráce s nimi to samozřejmě nejde,“ zdůraznil ředitel.

Právě tato spolupráce vede i k oprašování vyzkoušených praktik. Například s jednou z habartovských firem ostrovská škola zkouší osvědčený model odborného výcviku z dob, kdy byly školy součástí průmyslových podniků. 

„Naši žáci pod dohledem zkušených zaměstnanců firmy vykonávají odborný výcvik v této firmě už od prvního ročníku. Cílem je, aby závěrečnou praktickou zkoušku absolvovali také v Habartově,“ uvedl ředitel. 

Podobná řešení znamenají pro školy jednu výhodu. Během výuky se žáci dostanou ke strojům odpovídajícím současným trendům. Po absolvování studia mají navíc možnost u zaměstnavatelů dále pracovat.