Kritické měsíce jsou pryč, porcelánka Thun získala důležité zakázky

  16:14
Největší český výrobce porcelánu, karlovarská společnost Thun 1794, vyhlíží lepší časy. Přestože firma v době epidemie koronaviru nemusela přerušit výrobu, ocitla se v potížích. Nyní se jí podařilo získat potřebné zakázky.

Novorolská porcelánka Thun 1794. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Generální ředitel porcelánky Vlastimil Argman se nyní dívá do budoucnosti s mírným optimismem. „Podařilo se nám uzavřít dva významné kontrakty a zakázky máme naplněné až do února příštího roku,“ uvedl při zahájení Podzimních porcelánových slavností v Karlových Varech.

Jenže hospodaření firmy v prvním pololetí těžce zasáhla koronavirová pandemie. Přestože výroba jela naplno a sklady byly plné zboží, zákazník z Itálie je nemohl převzít. Společnost se pak dostala do finanční krize.

„Narušení finančních toků nám způsobilo problémy v období, kdy jsme měli dostatek zakázek. Chybějící finance ale přinášely čím dál větší potíže při zajišťování nákladů na výrobu,“ popsal Argman kritické měsíce.

Jenže pomoc od státu byla podle generálního ředitele porcelánky liknavá. „Přes mediální proklamace o rychlé, účinné a masivní státní pomoci se nám prostředky na záchranu společnosti podařilo získat až po velkém úsilí a několika měsících z programu Covid Plus, a de facto těsně před úplným finančním vyčerpáním firmy,“ poznamenal Argman. 

Thun 1794 ale nemusel přerušit výrobu ani propouštět své zaměstnance, kterých je více než 550. A ve chvíli, kdy celá republika začala nosit roušky, se do jejich výroby pustily i ženy z porcelánky. Do pěti dnů je podle ředitele měli všichni zaměstnanci.

„V mnoha případech jsme zaznamenali velkou ochotu nám pomoci u našich dodavatelů nebo některých státních či soukromých institucí. Za to jsme jim velice vděční,“ zdůraznil Vlastimil Argman.

Pomohli čeští zákazníci, nakupovali na e-shopu

Porcelánce pomohli také čeští zákazníci prostřednictvím e-shopu. „Jeho tržby narostly zhruba o pětadvacet až třicet procent,“ potvrdil Martin Hora, vedoucí tuzemského prodeje porcelánky. „Děkujeme Čechům, že u nás nakupovali,“ dodal.

V roce 2019 koupili tuzemští odběratelé 44 procent produkce porcelánky. Zbytek šel na zahraniční trhy. Některé z nich jsou v současné době stále ochromené kvůli koronavirové pandemii.

Jde většinou o země z východu, jako je Kazachstán a podobně. Tady se odbyt zatím úplně zastavil. Tržby se v roce 2019 vyšplhaly na částku 422 milionů korun a zisk byl 6,8 milionu.

Porcelánka Thun 1794 dokázala v posledním období na trh uvést nové vzory výrobků. Kromě nového tvaru Lea, který se představil letos na veletrhu Ambiente 2020 ve Frankfurtu, jde taky o vzory Ophelia a Angelina v klasickém designu, které jsou určeny zejména pro Rusko a ostatní východní trhy. 

Pro Angelinu zvolil výrobce tradiční bohatou výzdobu s použitím zlata a platiny, Ophelia má střídmější motivy. Autorem vzoru Lea je designérka Lenka Sárová Malíská, která se tvar snažila vyvinout tak, aby byl přitažlivý pro mladší ročníky, které si začínají zařizovat domácnost. Nádobí se dá navíc mýt v myčce a stohovat.

„Nyní se nacházíme v situaci, kdy se finanční stav skupiny podařilo stabilizovat. V důsledku získání nových objednávek jsme dokonce rozšířili směnnost některých pracovišť a přijali nové zaměstnance,“ shrnul Vlastimil Argman vyhlídky do budoucnosti.

26. října 2018

Autor: