Dvě nádražní budovy už získaly historický vzhled, na řadě je teď Cheb

  12:04
Další dvě nádraží v Karlovarském kraji se oblékla do nového kabátu. Správa železnic dokončila opravu nádražních budov ve Stráži nad Ohří a v Tršnici. Cestujícím přinesly komfort a větší bezpečí. Na zásadní rekonstrukci se chystá i nádraží v Chebu.

Stráž nad Ohří. V souvislosti s dokončením opravy se připravuje otevření původní čekárny, která bude dálkově monitorována. | foto: Správa železnic

„Již opravené nádražní budovy byly součástí někdejší Buštěhradské dráhy na trati Praha – Kladno – Chomutov – Karlovy Vary – Cheb. Oba stavební zásahy respektovaly a zachovaly historickou hodnotu budov,“ řekla mluvčí společnosti Správa železnic Nela Friebová.

Upřesnila, že ve Stráži nad Ohří se pracovalo na fasádě, opravila se i střecha včetně klempířských prvků, veřejně přístupné prostory a přístupové cesty. Zhotovitelem byla firma Dosta, celkové náklady dosáhly 8 milionů korun. 

„Tato nádražní budova vznikla v roce 1899 podle projektu vrchního inženýra Antonína Königa a za léta své existence prošla změnami stejně jako vlastní železniční stanice. V souvislosti s dokončením opravy Správa železnic připravuje otevření původní čekárny, která bude rovněž dálkově monitorována,“ uvedla Friebová.

Podobně dlouhou dobu stojí i nádražní budova v Tršnici. Ta byla postavena v roce 1898 a až do dneška se dochovala bez necitlivých stavebních zásahů.

„V letošním roce došlo k celkové opravě objektu, která zahrnuje novou fasádu, střechu, klempířské prvky, úpravu veřejně přístupných prostor a chodníků. Stavební práce i v tomto případě měla na starost firma Dosta. Celkové náklady se vyšplhaly na jedenáct milionů korun. V Tršnici dojde v blízké době také k peronizaci nástupišť v rámci připravované rekonstrukce traťového úseku Tršnice – Cheb,“ dodala Nela Friebová.

Na řadě je chebské nádraží

Tím ale opravy nádražních budov v kraji nekončí. Chystá se například oprava chebského nádraží, největšího dopravního uzlu v kraji.

„Investiční akce nazvaná Rekonstrukce výpravní budovy v železniční stanici Cheb se zaměří na celkovou obnovu této památkově chráněné budovy, prodloužení její životnosti a zvýšení komfortu cestujících. Veškeré stavební zásahy budou probíhat v koordinaci s orgány památkové péče,“ konstatovala před časem Radka Pistoriusová ze Správy železnic s tím, že náklady na opravu budovy nádraží jsou předběžně vyčísleny na 220 milionů korun.

„Projekčně se tato stavba bude připravovat zřejmě v roce 2021. Uvedená částka je odhad celkových nákladů, které se samozřejmě budou aktualizovat právě v souvislosti s chystanou projektovou dokumentací,“ dodala. Na opravě budovy nádraží by se mělo pracovat v letech 2021 až 2023.

Chebské nádraží, které je zařazené na seznam státem chráněných památek, je příkladem moderní železniční budovy. Bylo postavené v letech 1958 až 1962 podle plánů architekta Josefa Dandy.

V bruselském stylu

„Ten se v poválečném Československu na dopravní stavby specializoval. Jeho stěžejními pracemi se v 50. letech staly novostavby nádražních budov v Chebu, Klatovech či Pardubicích,“ uvedl památkář Jakub Chaloupka, který se chebským nádražím dlouhodobě zabývá.

Hlavní devizou funkcionalistické stavby, postavené namísto vybombardovaných secesních budov starého nádraží, je podle jeho slov fakt, že je výrazně ovlivněna stylem Brusel.

Celý areál se skládá z výškové výpravní budovy, dvou bočních patrových budov, podchodu k nástupištím a ze tří nástupišť, přičemž dvě jsou ostrovní a jsou samostatně krytá. Veřejnou stavbu oživila řada uměleckořemeslných prvků a uměleckých děl tehdy celorepublikově uznávaných umělců.

Například fasádu zdobí kovový emblém symbolizující spojení města a dopravy od Jaroslava Šajna, v hale je možné vidět mozaiky s kosmickými náměty od Jaroslava Moravce či dělící stěny v prvním patře vytvořené ze skleněných panelů ohýbaného skla od Benjamina Hejlka a Jana Štibycha.