iDNES.cz

Karlovarské letiště odbavilo loni víc pasažérů, láká je linka do Moskvy

  9:02
Více než stoprocentní nárůst počtu odbavených cestujících připisuje management karlovarského mezinárodního letiště nové lince nízkonákladové společnosti Pobeda. Ta by měla provoz v Karlových Varech táhnout i nadále.

První letadlo společnosti Pobeda na nové lince z Moskvy do Karlových Varů přistálo na karlovarském letišti (17. února 2018). | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Pomyslné počítadlo cestujících odbavených na mezinárodním letišti v Karlových Varech se loni zastavilo na čísle 45 003. Ve srovnání s rokem 2017 tak jejich počet stoupl o plných 115 procent. Rozhodujícím faktorem pozitivního trendu je podle vedení letiště právě úspěšné zahájení provozu na lince mezi moskevským letištěm Vnukovo a Karlovými Vary.

Vývoj počtu cestujících

na karlovarském letišti

  • 2005                      35853
  • 2006                     34 975
  • 2007                     64 641
  • 2008                     70 620
  • 2009                     63 231
  • 2010                     70 903
  • 2011                     99 014
  • 2012                  103 682
  • 2013                  104 469
  • 2014                     85 596
  • 2015                     34 550
  • 2016                     25 235
  • 2017                     20 034
  • 2018                     45 003

Tu provozuje ruská nízkonákladová společnost Pobeda. První její stroj přistál v Karlových Varech loni v únoru. Podle prognóz by díky ní mohl počet odbavených cestující stoupat i nadále.

„Pevně věřím, že počet cestujících příznivě ovlivní především navýšení frekvence této linky, která by v některých obdobích měla létat až pětkrát týdně,“ uvedl náměstek hejtmanky pro dopravu Martin Hurajčík.

Ke zlepšení by podle něj mělo dále vést od letního letového řádu obnovení linky z moskevského letiště Šeremetěvo, kterou provozuje společnost Smart Wings. Ta by měla létat jednou týdně v neděli. „Byl bych ale rád, kdyby nové vedení letiště bylo aktivní v jednáních o možnosti zavedení nových linek,“ doplnil Hurajčík.

Podle Andrey Pfeffer Ferklové, primátorky Karlových Varů, která v roce 2015 stála u zrodu Sdružení Karlovarského kraje pro rozvoj leteckých linek, je ovšem nutné hledat smysluplné destinace.

„Linka do Düsseldorfu nebyla tím pravým. Německo je na leteckou dopravu příliš blízko,“ konstatovala. Potenciál vidí v Rusku a postsovětských republikách. Tímto směrem ostatně míří i management letiště.

„Při vyhledávání příležitostí k zavedení nových linek jednáme přednostně s leteckými společnostmi, které mohou nabídnout spojení z teritoria Ruska a Ukrajiny, kde již v minulosti letecká spojení existovala,“ potvrdil jednatel karlovarského letiště Jiří Pos.

Vedení letiště ovšem podle jeho slov pokukuje i po zbytku Evropy (podrobněji v článku Karlovarské letiště dostane nového jednatele, nechce lety jen z Východu). „Potenciál v oblastech zbytku Evropy analyzujeme v souvislosti s projektem kandidatury Karlových Varů, Mariánských Lázní a Františkových Lázní na zápis do seznamu světového kulturního dědictví UNESCO,“ vysvětlil jednatel.

Vedení letiště se tak snaží oslovit zejména segment aktivních a wellness pobytů v kraji. „A v neposlední řadě i jako nabídku alternativního spojení do Prahy,“ dodal Pos.

Vedení Karlovarského kraje by na seznamu linek rádo opět vidělo spoj do Jekatěrinburgu. „Linka do Jekatěrinburgu fungovala do roku 2014 a ročně nám přinesla 14 tisíc cestujících,“ uvedla hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová.

V souvislosti s tím už požádala o politickou podporu Sverdlovské oblasti. „Pro region by bylo přínosné, pokud by linka opět fungovala. Vidíme, že tamní turisté létají do Prahy a v ní potom zůstávají. Lze očekávat, že pokud by přistáli v Karlových Varech, objednají si v nich hotel, popřípadě vyrazí do dalších destinací, jako jsou Mariánské a Františkovy Lázně nebo třeba Kynžvart a tak dále,“ předpokládá hejtmanka.

17. února 2018

zpět na článek