iDNES.cz

Část lávky přes koleje je na místě, lidé v Chebu přestanou obíhat nádraží

  9:24
V Chebu pokračuje největší investiční akce roku. Jedna z nových dominant města, nová lávka přes areál chebského nádraží, dostává konečnou podobu. Otevřít se má na podzim.

Při stavbě mostu na Švédský vrch v Chebu začalo postupné vysunování mostovky na pilíře. (11. ledna 2022) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Nové přemostění nahradí původní železnou konstrukci, která už z hlediska bezpečnosti přestala vyhovovat. Lávka pro pěší a cyklisty měří přibližně čtyři sta metrů a překonává na čtyři desítky kolejí. Podle posledních odhadů by stavba měla vyjít na přibližně 150 milionů korun. 

Při plánování se počítalo s tím, že velkou část nákladů spolykají výluky vlakových spojů. Ukazuje se však, že při dobrém načasování se právě tady dají ušetřit desítky milionů. Radnice se proto dohodla se zhotovitelem, společností Raeder & Falge, že se o úspory podělí rovným dílem.

„To znamená, že čím víc firma při dobré koordinaci prací uspoří, tím víc od nás dostane. Odhaduji, že by to mohlo být i hodně přes deset milionů korun,“ vysvětlil zástupce chebského starosty Ladislav Hrubý.

Město rovněž připustilo navýšení ceny díla o některé vícepráce a rovněž akceptovalo důvody, kvůli kterým došlo k přepracování a pozdějšímu předání části stavební dokumentace. „Uzavřeli jsme dohodu, že k předání došlo v řádném termínu,“ potvrdil Hrubý. 

Ten rovněž kvitoval, že zhotovitel se vzdal navýšení cen používaného materiálu. „Vzhledem k cenám materiálů, které nyní letí vzhůru, a hlavně s ohledem ke skokovému navýšení cen oceli to je pro nás vstřícný a výhodný krok,“ doplnil Hrubý další z výstupů dohody o narovnání.

Podle jeho slov už v současnosti došlo k nasunutí první části mostu na nosnou konstrukci. Po ní se jednotlivé díly budou posunovat za pomoci lan směrem k Riegerově ulici. Rychlost posunu je mezi třemi a šesti metry za hodinu. Z výrobny, která kvůli mostu vyrostla na Švédském vrchu, budou stejným způsobem postupně vysouvány další betonové segmenty lávky.

Radnice počítá s tím, že nové přemostění by mělo začít sloužit v říjnu. Lidé tak už nebudou muset areál nádraží obcházet. Zčásti visutý most podstatně zkrátí pěším i cyklistům cestu z centra na Švédský vrch, Maškov a Podhrad. Rovněž zvýší bezpečnost a milovníkům železnice nabídne neopakovatelný pohled na kolejiště a několik nástupišť významného dopravního uzlu. Navíc bude bezbariérový.

Do náročné stavby se nikdo nehrnul

Cesta k nové dominantě města však nebyla jednoduchá. Poté, co se před několika lety ukázalo, že původní mostek už nebude možné opravit, nechala jej radnice snést a začala hledat náhradu, která by splňovala požadavky města i železničářů. 

Pod rukama projektantů vzniklo několik návrhů, ale až ten poslední, elegantní a štíhlý most zčásti zavěšený na lanech, splnil podmínky, které vyvstaly s ohledem na bezpečnost dopravy. Patky původních pilířů totiž stály příliš blízko kolejí. S žádostí o pomoc s financováním se pak Chebští obrátili na stát a uspěli. Na stavbu získali dotaci 82 milionů korun.

Jenže do náročné stavby se nikdo nehrnul. Město hledalo dodavatele stavby, která patří v posledních letech k nejnákladnějším a nejsložitějším, celkem třikrát. Tlačily ho zejména termíny, které muselo splnit pro získání podpory ze Státního fondu dopravní infrastruktury. 

V posledním tendru se cena stavby vyšplhala na bezmála 130 milonů korun. Další peníze stály zemní práce a pyrotechnický průzkum. Právě areál chebského nádraží a jeho bezprostřední okolí totiž patřily koncem 2. světové války k místům masivního bombardování spojeneckými vojsky.

15. října 2021

zpět na článek