Cheb hledá už potřetí firmu pro stavbu lávky, městu hrozí ztráta dotace

  9:10
Město Cheb hledá firmu, která postaví lávku na Švédský vrch. Moc se mu ale nedaří. V současné době běží už třetí veřejná soutěž. Pokud se dodavatel v nejbližší době nenajde, Chebským zřejmě nezbude, než 80 milionů dotace vrátit a s lávkou se prozatím rozloučit.

Tak by měla vypadat nová lávka pro pěší přes kolejiště nádraží v Chebu. | foto: Městský úřad Cheb

„Největší položkou připravovaného rozpočtu na příští rok je lávka na Švédský vrch. Nechceme ji ale stavět za každou cenu. Proto jsme zrušili první výběrové řízení, kam se přihlásil jediný Metrostav a chtěl 165 milionů korun. I s využitím dotace by město ze svého muselo zaplatit zhruba 85 milionů korun na stavbu a dalších až 40 milionů korun za výluky. Takže bychom lávku, která byla projektovaná a odhadovaná na 80 milionů, postavili dvakrát dráž,“ vysvětlil chebský místostarosta Miroslav Plevný

Fotogalerie

Radnice proto v dalším tendru zadala podmínku, že cena nesmí přesáhnout 100 milionů korun bez DPH, celkem tedy 121 milionů korun.

Město zároveň v novém poptávkovém řízení zmírnilo přísné podmínky a kvalifikační předpoklady. Cílem bylo rozšířit počet firem, které se do řízení mohou hlásit. Výsledky tendru budou známé v únoru.

„Ale i v tomto případě to bude velmi drahá stavba,“ uvedl Plevný s tím, že pokud se zhotovitel najde, město s ním musí co nejdříve podepsat smlouvu, aby objekt stihl dokončit ve stanoveném termínu.

„Proto jsme do současného výběrového řízení uvedli, že celá stavba může být dokončena v roce 2022, ale dotace musí být proinvestována a vyfakturována nejpozději v roce 2021. Víc už jsme firmám vyjít vstříc nemohli,“ dodal.

Podle jeho slov stojí za problémy při shánění dodavatele skutečnost, že lávka musí být zavěšena nad kolejemi a elektrickými trolejemi. Stavba tak bude velmi složitá. Situaci nenahrává ani skutečnost, že stavebnictví v současné době zažívá přetlak zakázek a navíc se firmy potýkají s nedostatkem pracovníků, takže si pečlivě vybírají, do jaké stavby půjdou.

O tom, že je lávka ve špatném stavu, se vědělo už řadu let. V létě 2016 radnice rozhodla o uzavření mostku a zanedlouho i o snesení celé konstrukce s tím, že postaví lávku novou. 

Jenže se ukázalo, že to nebude tak jednoduché. Patky pilířů byly příliš blízko kolejí, což odporuje současným bezpečnostním předpisům. Projektanti proto navrhli elegantní a štíhlý most pro pěší, jenž je zčásti zavěšený na lanech. Na šířku bude mít tři metry. Na rozdíl od původní lávky bude bezbariérový.

Lávku rozebral obří jeřáb