„Na krajský úřad jich dorazilo 34, požadavky v nich byly za více než 1,5 milionu korun. Po přezkumu a vyhodnocení bylo Radě Karlovarského kraje předloženo ke schválení 21 projektů, mezi nimiž jsou zastoupeny projekty škol zřizovaných krajem a obcemi,“ uvedl krajský radní pro oblast vzdělávání, školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Jindřich Čermák.
Dotaci obdrží například Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Karlovy Vary, a to na pobyt pro žáky 1. ročníku oboru praktická sestra. Tady se v rámci pobytu studenti zaměří na sociální klima ve třídě.
Prevenci rizikového chování, kyberšikany a některým dalším oblastem se bude věnovat také například 6. základní škola Cheb, na adaptační pobyt vyrazí rovněž žáci 6. tříd Základní školy Březová na Sokolovsku.
Společné pobytu obrousí hrany
„Značná část vyčleněných financí je určena právě na adaptační pobyty, další pak na aktivity spojené s primární prevencí, včasnou intervencí, zkvalitnění práce s třídními kolektivy a zlepšení klimatu školy. Vážím si veškerých činností, které se snaží školy realizovat v rámci prevence, protože ji považuji za naprosto nezbytnou zejména v době, kdy se ve společnosti velmi často setkáváme s projevy rizikového chování,“ podotkl Čermák.
Na adaptační pobyt vyrazí například děti ze 6. tříd 6. základní školy v Chebu. „Kraj vypisuje tyto dotační tituly pravidelně a my se této nabídky snažíme využívat,“ potvrdila ředitelka chebské školy Štěpánka Černá.
Upřesnila, že právě pobyty, kdy děti vyjíždějí do okolí a zůstávají mimo domov i přes noc, pomáhají velkou měrou třídní kolektiv stmelit a obrousit hrany.
„Například letos se bude v šestých třídách vytvářet úplně nový třídní kolektiv. Řada dětí odešla na víceleté gymnázium a my budeme ze tří pátých tříd dělat dvě šesté,“ vysvětlila.
Pomoc odborníků
Škola v souvislosti s pořádáním adaptačních pobytů oslovuje preventistu, psychologa, speciálního pedagoga či některého z externích lektorů.
„Ti k nám přímo na pobyt přijedou, většinou už s hotovým programem, a učí děti spolupracovat či řešit problémy. Rovněž vedou žáky ke komunikaci. Zaměřují se i na prevenci šikany a různých patologických jevů. Aktuálně se orientují také na práci se sociálními sítěmi, odhalují dětem na rizika, která se na internetu mohou skrývat,“ předestřela ředitelka Černá.
Doplnila, že školáci vyjíždějí do různých kempů v okolí Chebu, už byli i na Bublavě či na Klínovci.
Adaptační pobyty potřebují všechny třídy
„Je fajn, když děti mají celodenní náplň a program vedou odborníci. Intenzivní práce v minitýmech a mimo školu dá dětem určitě víc, než když si posedí hodinu na besedě ve škole. Také je skvělé, že jsme díky projektům pro děti ze sociálně slabých rodin mohli poslat na pobyt i ty děti, které by jinak zůstaly doma, protože rodiče by jim pobyt nezaplatili. Doslova pookřály,“ podotkla.
Podle jejích slov by ale takový adaptační pobyt potřebovali žáci ve všech třídách a ideální by bylo, kdyby mohli vyjíždět každoročně. „Třídní kolektivy, které pravidelně jezdí například na školy v přírodě, spolu daleko lépe vycházejí,“ doplnila ředitelka Černá.