iDNES.cz

Cestující jezdili v koncentrovaném tichu, elektrobus měl ve Varech úspěch

  17:10
Jen ševelení pneumatik po asfaltu naznačuje, že se blíží do stanice. Žádný hluk motoru, žádné zplodiny, jen koncentrované ticho. Ulice Karlových Varů týden brázdil zapůjčený elektrobus. Mezi cestujícími vzbudil velký zájem a řidiči na něj pěli jenom chválu.

Zapůjčený elektrobus MAN Lion‘s City 12 E v uplynulých dnech testoval karlovarský dopravní podnik. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Řidič Svatopluk Ponert jezdí u Dopravního podniku Karlovy Vary už dvě desítky let. S elektroautobusem odjel tři směny, tedy nějakých 600 kilometrů. A bez jakékoliv nadsázky tvrdí, že je to nejlepší stroj, jaký kdy řídil.

„Je to jako řídit osobák. Ticho, pohodlí, nic necuká, nic nerámusí,“ rozplýval se při pauze u obchodního centra Varyáda. Podobně nadšení byli i cestující, kteří do „dvojky“ u obchoďáku nastupovali. „To je hybrid?“ zajímali se někteří. „Ne, čistá elektřina,“ dostalo se jim od řidiče ubezpečení.

Samotná jízda byla zcela tichá. Nejenže se dalo bez zvýšení hlasu povídat s řidičem, ale kdyby byl člověk zvědavý, bez problémů by mohl vyslechnout hovor cestujících v zadní části autobusu.

Stroj ovšem budil pozornost i mezi lidmi, kteří zrovna na palubě nebyli. Stal se zřejmě nejfotografovanějším autobusem v Karlových Varech za poslední roky. Možná i proto, že jezdil s polskými značkami a nápisy.

Karlovarský dopravní podnik zkoušel elektroautobus značky MAN Lion‘s City 12 E. Ten dokáže přepravit 31 sedících a 43 stojících pasažérů. Podle technických dat má dojezd 220 až 270 kilometrů. „Když ho ale nabijete naplno, ukazuje dojezd až 400 kilometrů,“ podotkl Svatopluk Ponert.

Podle něj není problém ujet s elektrobusem na rovinatých linkách 300 kilometrů bez nabíjení, a to i díky systému rekuperace elektrické energie při brzdění.

V úterý, kdy vůz obsluhoval trasu mezi Varyádou a Divadelním náměstím, ujel 142 kilometrů. „Teď mi to ukazuje dojezd 270 kilometrů,“ řekl řidič po letmé kontrole přístrojů. V tu chvíli měl autobus za sebou čtyři ze sedmi plánovaných „koleček“ mezi konečnými stanicemi.

Na dopravním podniku nyní budou hodnotit týdenní provoz elektrického autobusu. Ředitel karlovarského dopravce Lukáš Siřínek je však s misí nadmíru spokojený. „Ukázalo se, že elektroautobus zvládne jakékoliv nástrahy Karlových Varů,“ řekl po skončení zkušebního provozu. Není tedy vyloučené, že sem při některé z dalších obměn vozového parku dopravní podnik nějaký elektrobus zařadí. „Chceme se o tom bavit s vedením města,“ naznačil Siřínek.

Pokud flotilu autobusů rozšíří i ty čistě elektrické, bude je DPKV nasazovat na linky do lázeňského území. „Naším záměrem je, aby když už by do něj zajížděly nějaké autobusy, pak ty čistě elektrické,“ nastínil vizi Siřínek.

zpět na článek