Speciální cvičení absolvovali hasiči ze všech stanic HZS Karlovarského kraje. Spolupracovali při tom s drážními hasiči v železničním depu v Chebu.
Hasiči zde nacvičovali vyproštění havarovaných vlaků, ale i nadzvedávání či dokonce převracení železničních vagonů.
„V prostředí železničního depa měli možnost nacvičovat záchranu osob z havarovaných vlakových souprav. V reálném prostředí, tedy na kolejích, měli k dispozici nákladní železniční vagon a také část vlakové soupravy, která havarovala v Perninku. Na těchto vozidlech hasiči nacvičovali manipulaci a vyproštění,“ popsal krajský mluvčí hasičů Martin Kasal.
Železniční nehody patří podle záchranářů k nesložitějším zásahům, a to především kvůli velkému počtu cestujících, a tedy i zraněných. Zároveň deformace vozů výrazně komplikuje záchranné práce.
„Vyprošťování zraněných z havarovaných vlaků je jiné než u dopravních nehod silničních vozidel. Konstrukce železničních vagonů vyžaduje mnohem náročnější práci a také jiné vybavení,“ řekl Kasal.
Kromě běžných vyprošťovacích sad, které mají hasiči ve svých zásahových vozech, proto mají karlovarští hasiči k dispozici na každé centrální stanici přívěs se speciálním vybavením pro stabilizaci poškozených budov či pro velké nehody, například právě železniční.
K tomu mají také zvláštní kontejner plný vybavení na to nejsložitější vyprošťování. Tohle všechno otestovali právě v chebském depu.
„Cílem výcviku bylo vyzkoušet si zajištění, ale i nadzvednutí či dokonce převrácení železničních vagonů s vlastním vybavením a také samotné vyprošťování. Právě pro použití vyprošťovacích nástrojů byl k dispozici havarovaný vlak z nehody v Perninku. Reálné podmínky jsou velmi důležité pro efektivní nácvik činností u těchto mimořádných událostí,“ vysvětlil mluvčí.
Železničních nehod, kdy jde vyloženě o srážku vlaků, nemají hasiči ve statistikách příliš mnoho. Velmi často ale zasahují u kolizí vlaků s nějakou překážkou na kolejích a také u nehod, kdy vlak srazí člověka.
8. července 2020 |