Z jednotlivých úseků cyklostezek v Chebu postupně budují navazující síť

  12:12
Město Cheb postupně rozšiřuje a optimalizuje síť cyklostezek ve městě i v okolí. Je zde totiž spousta dílčích úseků, které na sebe nenavazují. Stávající části městských cyklostezek proto radnice nechává spojovat a prodlužovat tak, aby bylo možné městem na kole bezpečně projet.
Několik desítek kilometrů nových cyklostezek chtějí vybudovat jihomoravští...

ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

„Například při úpravách vnitrobloku sídliště Sadová, na nichž se nyní pracuje, dojde k propojení dvou již existujících úseků. Podobně dvě části trasy pro cyklisty spojí cyklostezka na Waldsassen,“ popsal situaci chebský starosta Antonín Jalovec.

Doplnil, že město v současné době dokončuje cyklostezku z Hájů do Podhradu. Ta bude součástí okruhu pro cyklisty a inline bruslaře. Původně měla být hotová už loni, kvůli problémům s dodavatelem se ale stavba protáhla.

„Cyklostezka Háje – Podhrad je takový evergreen, protože se nám celý projekt táhne už rok a půl. Původně vysoutěžený zhotovitel, který v tendru nabídl nejnižší cenu, po nás požadoval obrovské vícenáklady. Zřejmě už s tím do soutěže šel. Smlouvu jsme mu proto vypověděli. Dnes je cyklostezka naštěstí už před dokončením,“ uvedl Jalovec.

Benefitem pro Chebany podle něho může být to, že stezka nebude mít mlatový povrch, jak se původně projektovalo, ale asfaltový. Ten by se měl pokládat v srpnu. Před dokončením je také veřejné osvětlení.

Zhruba kilometr dlouhá cyklostezka začíná u železničního depa a vede podél železniční vlečky do ulice Ke Křížům v Podhradu. Město za ni zaplatí 7,3 milionu korun, což je více, než projekt předpokládal.

Na vině je právě změna povrchu na asfaltový. Jenže díky tomu se cyklostezka otevře také inline bruslařům. Cheb navíc na stavbu získal příspěvek od Karlovarského kraje ve výši 940 tisíc korun.

V plánu je také stavba cyklostezky a celková úprava ulice Pobřežní a připravuje se výběrové řízení na přeložení místní komunikace u Kočího, která zatím kříží cyklostezku na Waldsassen. Nově by měla vést po nedávno vybudovaném mostku, který cyklisté podjedou. Křížení cyklostezky a silnice tak bude mimoúrovňové a tedy bezpečné.

Nedávno také vznikla nová cyklostezka a chodník pro pěší podél frekventované Pražské v oblasti Dolních Dvorů a co nevidět začne první etapa stavby cyklostezky na Dřenici a Švédský vrch. Součástí této stavby bude přenesení chodníku pod železničními viadukty na druhou stranu silnice.

Nedostatek místa pod viadukty zkomplikuje stavbu

Nová cyklostezka propojí úseky mezi Wolkerovou ulicí a ulicí Na Návrší. Odborníci varovali, že realizace projektu bude problémová vzhledem k omezenému prostoru pod viadukty. Stavba bude o to komplikovanější, že pod silnicí leží inženýrské sítě a silnice je v majetku Karlovarského kraje. Celkové náklady stavby jsou zhruba 25 milionů korun, práce potrvají do začátku příštího roku.

„Hlavním cílem je přeložení chodníku z dnešní strany u Kauflandu na stranu k nádraží. To umožní lidem ze Švédského vrchu, aby se pěšky dostali pohodlně do centra,“ uvedl Jalovec. Úpravy podjezdu si vyžádají dopravní omezení.

Po zkušenostech z minulých let, kdy byla kvůli opravám uzavřena pro dopravu navazující Pivovarská ulice a několik dnů i podjezd pod viadukty, se město rozhodlo, že do podmínek pro zhotovitele vloží povinnost udržet v průběhu stavby aspoň částečný průjezd. Dopravu v průběhu stavby tak budou řídit semafory.

Starosta také uvedl, že pokračovat ve stavbě cyklostezky dál směrem na Dřenici bude obtížné. Silnice je úzká, využít její část na cyklostezku tak není možné. Navíc okolní pozemky ani samotná komunikace nejsou v majetku města.