Železničáři zrušili „režijkovou“ stávku na Moravě, hrozí jí však v celé zemi

  15:14
Stávka železničářů na jižní Moravě, kterou vyhlásili na 30. ledna, aby si vynutili uznávání režijek i v regionálních spojích, byla odvolána. Místo ní ovšem odbory hrozí stávkou po celém Česku, pokud se nenajde systémové řešení problému.

ilustrační snímek | foto: České dráhy

Jihomoravští radní se tento týden dohodli se zástupci Českých drah, že kraj zaměstnancům státního dopravce režijní jízdné v regionálních vlacích uzná. Za vydání každé režijky ale požaduje navíc příplatek 1 500 korun.

„Je na rozhodnutí Českých drah, jaký podíl z této částky přenesou na samotné drážní pracovníky, kteří budou režijní jízdné využívat,“ podotkla mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková.

Odborové sdružení železničářů (OSŽ) dnes na svém webu uvedlo, že uznáním režijních jízdenek Jihomoravský kraj splnil první z jeho požadavků, a stávku ohlášenou na 30. ledna zrušilo.

„Současně však (stávkový výbor OSŽ) konstatuje, že nesouhlasí s výší příplatku 1 500 Kč a se způsobem, jak byla jeho výše stanovena, neboť tato výše příplatku neodpovídá realitě využívání režijky většinou jejich držitelů a výrazně zhoršuje kvalitu jízdních výhod, jako železničářského benefitu s mnohaletou tradicí,“ doplnilo sdružení v prohlášení.

Zároveň požaduje, aby se problém s režijkami vyřešil plošně pro celou Českou republiku. Železničáři totiž mají obavy, že podobně jako na jižní Moravě by si museli zaměstnanci za režijní výhody výrazně připlácet i v ostatních krajích podle toho, jak si jednotlivá hejtmanství sama zvolí.

„V případě, že nebude nejpozději do konce května 2020 uspokojivé systémové řešení problematiky nalezeno, vyhlásí OSŽ na termín v průběhu měsíce června na železnici stávku celostátního rozsahu,“ upozornilo odborové sdružení.

Místo režijek nabízel kraj vlastní kartu

Jihomoravský kraj na začátku roku převzal od Českých drah na základě takzvané brutto smlouvy ekonomické riziko za provoz osobních a spěšných vlaků v regionu. Zároveň s tím hodlal zrušit režijní jízdenky, což posvětilo ministerstvo dopravy.

Hejtmanství železničářům jako kompenzaci nabídlo vlastní alternativu v podobě krajských karet, jež měly platit v osobních a spěšných vlacích. Na rychlíky či expresy, kde platí klasické režijní jízdenky, ale už ne.

„Naším cílem je podpořit pracovníky železničních dopravců, kteří vykonávají svou práci na území jižní Moravy,“ vysvětlila Brindzáková.

Železničářské odbory ovšem nabídnutou variantu považovaly za nedostatečnou, protože se vztahovala jen na část zaměstnanců a nemohli ji využít například výpravčí. Pohrozily proto stávkou. Jihomoravský kraj se tak s Českými drahami dohodl na variantě režijek s příplatkem 1 500 korun jako náhradou za ušlý zisk.

„Jihomoravský kraj od samého počátku jednání s Českými drahami nikdy nerozporoval platnost režijek, musí však postupovat podle zákona a s péčí řádného hospodáře. S návrhem na režijní jízdné v této podobě oslovil kraj České dráhy již loni v říjnu,“ prohlásil náměstek jihomoravského hejtmana pro dopravu Roman Hanák (ČSSD).

Autor: