Brno testuje aplikaci, která upozorní chodce zahleděné do mobilu na tramvaj

  15:50
Brněnský dopravní podnik zkouší na tramvajové lince vedoucí přes historické centrum včetně náměstí Svobody nové upozornění na projíždějící tramvaje. Někteří chodci totiž kvůli sledování mobilu nebo poslouchání hudby nevnímají okolní provoz a vrhají se pod kola mnohatunové soupravy.

Například předloni v létě takto nedaleko brněnské hokejové haly skončil zaklíněný pod tramvají třináctiletý chlapec, který se více věnoval mobilu než provozu. Záchranáři ho se středně těžkými zraněními převezli do Dětské nemocnice. Podobných srážek eviduje Dopravní podnik města Brna (DPMB) ročně kolem dvaceti.

Ode dneška proto bude ve 22 tramvajích na lince číslo čtyři v provozu speciální zařízení vysílající signál do mobilů v okolí. Pokud budou mít jejich uživatelé nainstalovanou speciální aplikaci Pozor tramvaj a zapnutý Bluetooth, mobil je upozorní zvukem i obrazem, že se k nim blíží tramvaj.

„Jde o zkušební tříměsíční provoz, tedy do začátku července. Pak provoz vyhodnotíme a budeme se rozhodovat o dalším postupu,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Dopravní podnik tvůrcům aplikace ze společnosti Safe Public Transport nyní nic neplatí. Od léta, pokud ji bude chtít dále využívat, už ale bude muset začít. 

„Nelze jednoznačně říct, kolik to bude. Záleží mimo jiné na počtu vozidel, zda se zařízení rozšíří i do dalších tramvají, případě trolejbusů nebo autobusů,“ vysvětlil zástupce společnosti Radek Bittner.

Havránek by ale rád ve spolupráci pokračoval. V žertu zmínil, že vnímá u aplikace jedinou chybu, a to, že se nejmenuje „Pozor šalina“. 

Upozorní i motoristy

To má ale i svůj důvod. Aplikaci firma už zkouší také v Praze, kde ji právě Brno odkoukalo a odkud ji převzalo. V hlavním městě nyní vysílá signál do okolí 97 tramvají na třech linkách.

Tvůrci chtějí svou aplikaci dál vyvíjet a přicházet s různými variantami, aby nevyrušovala i ty, kteří jsou sice v blízkosti tramvaje, ale v bezpečí mimo její dráhu. Podle Bittnera totiž signál mohou dostávat lidé i do vzdálenosti kolem stovky metrů a třeba šoféři aut, kteří jen jedou souběžně s tramvají.

„Zpracováváme však i další variantu, kde budou zanesené GPS souřadnice jednotlivých tratí, aby aplikace motoristy upozorňovala jen při křížení trati,“ dodal Bittner. I takových nehod se v Brně každý rok stane několik.

Autor: