Léto bude v Brně plné svateb. Snoubenci doufají, že padnou covidová omezení

  6:28
Protiepidemická opatření nadále ovlivňují konání svateb, a tak ti, kteří nechtějí slevovat z nároků na počet hostů nebo program, veselky přesouvají. Nedočkavější snoubenci naopak spěchají zamluvit svatbu na léto.

„Ačkoli svatbu budeme mít v srpnu, plánovat a zařizovat věci jsme mohli začít až před pár dny,“ říká Klára H. Dobré místo na letošní rok je už ale podle ní nereálné sehnat.

„Tam jsme museli sáhnout nad rámec našeho rozpočtu. Vyrobit prstýnky trvá zhruba dva měsíce, takže to budeme mít tip ťop. A svatební šaty na míru mi ušít už nezvládnou, tak snad mi padnou hotové v půjčovně,“ shrnuje nastávající nevěsta.

Její slova potvrzuje Eva Antoniová, majitelka svatebního salonu Anteva z Újezda u Brna. „Běžně si téměř všechny nevěsty šaty nechávají ušít přímo na jejich postavu, ale to letos bohužel nebude možné. Proto jsme v čase, kdy jsme museli mít zavřeno, ušili zásobu šatů navíc, které si díky rychlým úpravám budou moci vybrat i nevěsty s blížícím se termínem dne D,“ přibližuje. 

Loni se konalo zhruba o pětinu méně svateb než v minulých letech. S postupným rozvolňováním poptávky na svatby strmě vyskočily.

„Mnoho snoubenců již omezení nechce řešit a doufá, že se bude ke konci léta více rozvolňovat, a pokud mají v plánu větší akci, rozhodně si ji nechtějí nechat ujít,“ pozoruje majitelka svatební agentury a půjčovny dekorací Easy Wedding Brno Petra Šauer.

Svatba se obvykle plánuje i rok dopředu. Jde však stihnout i za týden, ovšem s velkými ústupky na straně lokality nebo subdodavatelů. „Ti nejžádanější jsou zamluveni velice dlouho dopředu a další přesuny termínů a rušení s sebou nesou mnoho komplikací a storno podmínek,“ dodává Šauer.

Novým trendem je mikrosvatba

A jak vypadá „covidová“ svatba? Pořád je výrazně omezen počet účastníků do 15 lidí, všichni musejí doložit bezinfekčnost. Hostina se musí obejít bez živé hudby a tance, u jednoho stolu smí sedět čtyři lidé. A respirátor či chirurgickou roušku smí svatebčané odložit jen během obřadu nebo při focení.

Snoubenci musejí přísně vybírat, koho pozvou, a výjimkou nejsou svatební oznámení s upozorněním, že pozvání platí jen pro jednoho. Proto se od minulého roku staly trendem malé svatby; na ně se dostane jen pár vyvolených, nebo vůbec nikdo kromě snoubenců a svědků.

„Mikrosvatby se většinou organizují v pohodlí domova snoubenců či jejich rodiny, kdy pak odpadají starosti s organizací svatby na externím místě. Navíc tyto svatby nabízejí maximální flexibilitu, co se organizování a změn na poslední chvíli týče,“ popisuje svatební koordinátorka Nikola Laurier z agentury Wonderful Wedding pořádající svatby po celé republice.

Věří, že koncept mikrosvateb si našel mezi snoubenci své místo a zůstane oblíbenou variantou. „Můžou jej zvolit páry, které se chtějí oddat samy, klidně i potají, jen se svědky nebo s úzkým kruhem svých blízkých. Jsou také rychlé na zorganizování. Pokud tedy někdo chce svatbu na poslední chvíli nebo svatbu v rodinném kruhu, je pro ně mikrosvatba ideální volbou,“ myslí si koordinátorka.

Majitelka agentury Šauer si naopak myslí, že tento trend pomine. „Spousta párů, potažmo slečen, sní o velké svatbě,“ míní.

Co jde, je online

Organizace svatebního dne se také přesunula převážně do online prostoru. Dnešní snoubenci sdílí veškeré informace přes vlastní weby, a tak jednoduše udržují své blízké neustále v centru dění a nemusejí si lámat hlavu s obesíláním a obvoláváním svatebčanů. 

Brněnská společnost Webnode právě tvorbu webových stránek v podobě snadno ovladatelné šablony zdarma nabízí (kromě podnikatelů) i pro budoucí manžele. 

„Jednou z klíčových výhod je pak také možnost na svatební stránku umístit seznam darů, které by novomanželé rádi dostali. Ty si svatebčané anonymně rozeberou a už nehrozí, že se sejdou tři sady sklenic na víno,“ poukazuje marketingová ředitelka Webnode Barbora Hejlová. Díky jednoduché editaci se pak navíc může rychle z online pozvánky stát místo pro sdílení svatebních fotek nebo videovzkazu z líbánek.

Svatebním agenturám nezbývá, než s klienty a dodavateli komunikovat převážně videokonferencemi a přes telefon a e-maily. 

„Přestože je osobní setkání tou nejefektivnější a nejpříjemnější variantou, díky technologiím jsme zvládli připravit většinu našich loňských i letošních svateb právě online. Už se ale nemůžeme dočkat, až se osobně sejdeme se snoubenci a dodavateli na dané svatební lokalitě, kde si budeme moct projít všechna zákoutí, vše si na místě ukázat a vysvětlit,“ přiznává svatební koordinátorka Laurier.

Nutno podotknout, že svatební agentury jsou dalším odvětvím, na něž covid tvrdě finančně dolehl. „Jsme společnost, která funguje primárně duben–říjen a musíme se uživit i přes zimu, takže na finanční injekce z ministerstva financí za některé měsíce vůbec nedosáhneme a vše táhneme ze svého,“ uzavírá za brněnskou svatební agenturu Šauer.