Místo billboardů socha světice. V Brně u tunelu hlídkuje svatá Barbora

  18:02
Už rok a půl pracují dělníci na nové tramvajové trati z brněnské zastávky Osová do Univerzitního kampusu v Bohunicích. Prorazili nový tunel, u nějž ode dneška střeží pracanty i řidiče socha svaté Barbory.

Devadesát centimetrů vysoká a 120 kilogramů vážící socha patronky důlních staveb a horníků vznikala tři měsíce. Je z italského mramoru a vytesali ji kameníci z letovického Kamenoprůmyslu Komárek se sochařem Albertem Sotem. 

Svatá Barbora od dnešního dne, kdy se jí dostalo i požehnání od brněnského biskupa Vojtěcha Cikrleho, u portálu tunelu v ulici Netroufalky v Bohunicích střeží i řidiče, kteří budou vznikajícím tunelem nebo nad ním projíždět. 

„Naši předkové stavěli podél cest sochy světců, mělo to pro jejich život velký význam. Dnes jsou podél cest nepřehledné reklamy, které radí, co nakoupit, jakou používat kosmetiku, čím si máme čistit zuby… Sochy světců byly a jsou reklamy na to, jak žít. Proto mě iniciativa Dopravního podniku města Brna (DPMB) umístit na tramvajové trati sochu svaté Barbory upřímně potěšila,“ říká biskup Cikrle, který žehnal sochu pro tramvajovou trať úplně poprvé. 

Podle něj je žehnání kapliček a jiných sakrálních staveb je poměrně běžné, socha pro tramvajovou trať je však v tomto ohledu raritou. 

Stavba tramvajové trati za téměř jeden a půl miliardy korun, jejíž součástí bude i nový tunel, je zhruba v polovině. Na základní kámen se klepalo 14. října 2019 a zatím nenastalo žádné zpoždění. Daří se proto zatím držet schválený harmonogram, podle nějž by hotovo mělo být za rok a půl. I přes nepřízeň počasí a omezení v důsledku koronavirové pandemie.

Do Kampusu z centra za čtvrthodinu

„Máme hotové všechny podzemní stěny hlavní části tunelu a právě probíhají betonáže stropu. Prací na povrchu bude ubývat a v létě se většina činností přesune do podzemí. To pro místní obyvatele znamená snížení prašnosti a hluku v oblasti,“ popisuje generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Tunel bude dlouhý asi šest set metrů a povede v devítimetrové hloubce. V podzemí bude zřízena i nová tramvajová zastávka, která ponese název Nová Jihlavská.

Trať z Osové ke Kampusu

  • 1,4 miliardy korun jsou náklady na stavbu tramvajové trati Osová – Kampus. Dotace z evropských fondů pokryje 85 procent této částky.
  • 912 metrů je délka celé tramvajové trati
  • 609 metrů e délka tunelu
  • Na stavbě pracuje 300 dělníků
  • 40 tisíc kubíků betonu použije zhotovitel na stavbě tunelu
  • 135 tisíc tun zeminy je nutné z tunelu vytěžit

„Nová tramvajová linka usnadní cestování do oblasti Univerzitního kampusu, kam denně míří čtyřicet tisíc lidí. Cestující se sem dostanou z centra pohodlně už za patnáct minut,“ zmiňuje primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS). 

První cestující by se po delší trase linky 8 měli svézt koncem příštího roku. „DPMB nakoupí pro obsluhu této trati až čtyřicet nových, obousměrných a klimatizovaných tramvají. Právě s nimi budeme na konci roku 2022 novou trať k Univerzitnímu kampusu slavnostně otevírat,“ slibuje radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Kromě budování portálu tunelu před nemocnicí budou práce pokračovat i v místě konečné stanice tramvají. Upravit se musí i zhruba půl kilometru kolejiště na Osové, stejně jako ostrůvky či chodníky.  

Zatímco letos je v plánu dokončit všechny hrubé práce, příští rok se ponese ve znamení instalace techniky. Z ulice Okrouhlá se následně natrvalo stane pěší zóna. 

Svaté Barboře v Brně zasvětí ještě jedno místo. A také to bude rarita u skalního průchodu. Tunel, který prorážejí dělníci na ulici Žabovřeská pro tramvaj linky 1, bude mít unikátní svatobarborskou kapli.

Tramvaje 6 a 8 jen na Švermovu

Provozu městské hromadné dopravy se stavba dotkne letos na jaře a v létě, kdy kvůli napojení nové trati na stávající dojde k přerušení tramvajové dopravy v úseku Švermova – Starý Lískovec a Celní – Starý Lískovec. 

„V květnu, červnu a pak v září počítáme s tím, že budou tramvajové linky 6 a 8 ukončené ve smyčce Švermova. O letních prázdninách linky 6 a 8 odkloníme z Celní do smyčky Ústřední hřbitov. Náhradní dopravu zajistíme autobusovými linkami X6 a X8, případně úpravou stávajících autobusových linek 61 a 69,“ vysvětlil dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.

Autoři: