Kvalitu ovzduší v Brně měří děti po cestě do školy, pomáhají přírodovědcům

  14:24
Po cestě do školy, na kroužky i doma sbírají děti z brněnských základních škol informace o míře znečištění vzduchu. Zatím dvacítka žáků se totiž na týden stala pomocníky vědců Masarykovy univerzity (MU), kteří zkoumají kvalitu ovzduší v Brně.

Součástí studie jsou i přednášky ve školách. Vědci musí děti pro výzkum nadchnout. | foto: Peter Mikuš, MU

„Cílem studie je zjistit individuální vystavení dětí znečištěnému ovzduší na základě jejich denní mobility a chování prostřednictvím personálních vzorkovačů, které měří kvalitu ovzduší v blízkém okolí dítěte. A také analyzovat socio-ekonomické aspekty a odhadnout ekonomické náklady a hodnoty související se zdravím v důsledku znečištění ovzduší,“ popsala Dominika Tóthová z Ekonomicko-správní fakulty MU.

Do studie se zapojí asi deset škol a vědci by rádi zahrnuli na 150 dětí. Zapojení dětí jakožto pomocných vědců má podle Ondřeje Mikeše z Přírodovědecké fakulty MU, který pracuje pro výzkumné centrum RECETOX, dvě hlavní roviny.

„Ukážeme jim i jejich rodičům, jak vypadá prostředí okolo nich a jak ho můžou sami ovlivňovat. Také si malinko vyzkouší, jaké je být vědcem, a dozvědí se něco o životním prostředí. Druhá část nám může pomoci podívat se na kvalitu ovzduší v rozlišení prostoru a času, což není v klasických výzkumech vůbec běžné,“ vyzdvihl Mikeš.

Děti při pohybu po městě pokryjí jeho daleko větší část. „Navíc vždy v určitý čas, a proto je vyhodnocování takovéhoto výzkumu jiné a v lecčems může zajímavě doplnit stávající informace,“ poukázal Mikeš.

Zařízení stačí pověsit na batoh

Data děti sbírají pomocí personálních vzorkovačů – krabiček velkých jako mobilní telefon. „Jsou speciálně vyvinuté pro naši studii, dokážou pomocí malých senzorů sledovat různě velké částice polétavého prachu. Jelikož nás velmi zajímá, kde zrovna senzor měří dané výsledky, obsahuje vzorkovač i GPS, ale také senzor na oxid uhličitý, který spolehlivě zachytí rozdíl přechodu mezi vnitřním a venkovním prostředím,“ popsal Mikeš.

Děti musí myslet pouze na to, aby vzorkovače dobíjely a nezapomínaly je nosit, třeba pověšené na batohu.

Vědci upozorňují, že důležitou součástí studie je i vzdělávací linka. Ve školách tak nabízejí i přednášky o znečištění ovzduší. „Je pro nás velmi důležité, aby děti získaly co nejvíce informací, a hlavně chápaly smysl výzkumu. Jsou pro nás tím nejdůležitějším článkem, samy se rozhodují, jestli se zapojí,“ poukázala Tóthová.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, událostech a nevšedních akcích v regionech.

A zvídavé dotazy jsou někdy i pro experty výzvou. „Ukazuje se, jak se spousta dětí zajímá o svět okolo sebe, a upřímně musím říct, že někdy pro mě byla i výzva správně a co nejsrozumitelněji odpovědět na zvídavé dotazy,“ usměje se Mikeš.

Výsledky studie se promítnou do aktualizace připravovaného Akčního plánu zlepšování kvality ovzduší v Brně. „Data od našich dětských kolegů mohou skvěle sloužit pro vytipování problému v daných lokalitách, a tudíž i k argumentacím při vytváření různých lokálních politik,“ doplnil Mikeš.

Stejní žáci se znovu zapojí i v létě, aby se zachytila sezonní variace různých zdrojů znečišťování ovzduší v zimě i v létě. První dílčí závěry budou mít vědci v průběhu tohoto roku, celkové výsledky budou známé v roce 2024.