iDNES.cz

Dopravu na jihu Moravy omezí opravy mostů, v Brně rozkopou půl okruhu

  6:12
Dělníci se letos na jižní Moravě pustí do oprav šestnácti mostů, které patří mezi ty nejvíce poškozené. Opravu by ale potřebovaly desítky dalších. V Brně se rozkope křižovatka u Semilassa, dopravu omezí i odstřel skály nebo práce na velkém městském okruhu.

Nejdříve musí řidiči vyčkat na semaforu na zelenou a pak pomalu po speciálním provizoriu přejet na druhou stranu řeky Dyje. Tak to dnes vypadá v Drnholci na Břeclavsku. Celý minulý rok byla konstrukce pod náporem kamionů, které tudy objížděly uzavřenou trasu přes nedaleké novomlýnské nádrže, kde dělníci stavěli jiný most na hlavním tahu.

Obří zátěž dala tomu drnholeckému zabrat natolik, že se jeho stav změnil na havarijní. A v nejhorší kategorii není na jižní Moravě jediný. 

„K začátku letošního roku jsme evidovali celkem čtrnáct havarijních mostů, na dvou z nich od loňska pracujeme,“ řekl šéf krajské Správy a údržby silnic Zdeněk Komůrka.

Ještě před čtyřmi lety přitom šoféři na silnicích v kraji projížděli přes 31 mostů, které byly podle závad na nejhorším stupni ze sedmistupňové škály. Tehdy jich jižní Morava měla nejvíce ze všech regionů v Česku. A to v nich nebyly započítány konstrukce přes Nové Mlýny a u Černé Hory, které spravuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a bylo je nutné zbourat a postavit nové.

Situace se tedy zlepšuje a navzdory „covidovým úsporám“ poteče velká část investic v letošním a příštím roce znovu právě do mostů. Podle plánů by tak v havarijním stavu měl na konci roku 2022 zůstat jediný, možná dokonce žádný.

Neudržované mosty jako tikající hrozba

Právě Drnholec je s částkou 58 milionů nejnákladnější opravou mostu, kterou má Jihomoravský kraj letos na seznamu. S omezením ale musí počítat i v Brně u přehrady, Znojma, Ivanovic na Hané či Rohlenky. 

Celkem dělníci omezí provoz na šestnácti mostech, devět z nich je v havarijním stavu. Na příští rok tak zbývá posledních pět nejhorších. Mezi nimi i v Brodě nad Dyjí kousek od Drnholce, kudy vedla druhá objízdná trasa při modernizaci přes Nové Mlýny.

„Mostní položku“ chce krajská koalice držet v rozpočtu i nadále. Podle radního pro dopravu Jiřího Crhy (ODS) sice tyto opravy vždy více zkomplikují provoz než rekonstrukce silnic, ale do budoucna neudržované mosty skrývají potenciál velké hrozby.

„O zřícení nemluvě, ale i kdyby bylo nutné některý jen zavřít, je to obrovský problém. Musíme proto do mostů ročně investovat aspoň 250 až 270 milionů, abychom je udrželi v lepším stavu bez ještě nákladnějších oprav,“ podotkl Crha s tím, že i letos tuto částku „spolykají“.

Důvodem každoročních čtvrtmiliardových investic je i fakt, že zhruba desetina z více než tisícovky mostů, jež kraj spravuje, se nachází v druhé nejhorší kategorii.

V Žabovřeské stopka každý den

Peníze se letos dostanou i na rekonstrukce silnic, konkrétní plán oprav však krajská rada bude teprve schvalovat. Už nyní je nicméně jasné, že se kromě pokračování oprav z loňska začne se stavbou nové silnice přes Rájec-Jestřebí na Blanensku, s obchvatem Čebína na Brněnsku nebo s opravou průtahu Slavkovem u Brna. Nového povrchu se dočkají také silnice v Kyjově, Hrušovanech nad Jevišovkou nebo ve Znojmě.

Rozjíždí se i stavební sezona v Brně. Město začalo už v lednu pracovat v Lesnické ulici, chystá se náročná rekonstrukce křižovatky u Semilassa v Králově Poli, hlavní omezení však plánuje ŘSD na městském okruhu.

Míst bude rozkopáno hned několik, západní část prakticky celá. Dělníci začnou pracovat už na příjezdu od severu, kde od jara až do podzimu opraví čtyřproudou část kolem Globusu. Ještě než řidiči dojedou do Královopolského tunelu, čeká na ně na jaře asi na tři týdny další omezení kvůli opravě povrchu. 

A poté už v posledních letech celkem obvyklé zdržení o několik set metrů dál v Žabovřeské ulici kvůli jejímu rozšiřování. „Tady očekávám, že se komplikace v dopravě projeví nejvíce. Konkrétní dopravní opatření ale zhotovitel ještě řeší,“ poznamenal šéf brněnského závodu ŘSD David Fiala.

Omezení dopravy bude i letos podle koordinátorky dopravních staveb v Brně Vlasty Jágerové opravdu významné. „Je pravděpodobné, že každý den až do konce roku bude vždy nějaký čas provoz po Žabovřeské zcela uzavřen kvůli odstřelům skály, kde se má stavět tramvajový tunel,“ přiblížila Jágerová.

Ale ani za Žabovřeskou při cestě směrem k dálnici si řidiči nevydechnou. Čekat tam na ně totiž budou komplikace v podobě uzavřených tunelů Hlinky i Pisáreckého. „Obnovíme v nich technologii stejně jako před dvěma lety v Husovickém tunelu,“ nastínil Fiala s tím, že omezení se chystá na léto. A aby toho nebylo málo, za výjezdem z tunelů se přidá také oprava výpadovky na dálnici.

A na východě pro změnu už za několik týdnů začne další zásadní stavba, a to nová část okruhu v úseku Tomkovo náměstí – Rokytova, kde se náklady mají za tři roky vyšplhat na 2,3 miliardy. Na hotovou část pak v budoucnu naváže tunel pod Vinohrady. U něj se ale zatím pracuje na studii, se startem se nepočítá dřív než v roce 2027.

Opravený most přes Nové Mlýny

Autor:
zpět na článek