iDNES.cz

Brno má další speciální trolejbus, který na vedení nanáší nemrznoucí směs

  6:12
Mrznoucí déšť či mlha už brněnský dopravní podnik nezaskočí. Mazací šalinu a servisní trolejbus, které nanášejí nemrznoucí směs na trolejové vedení, posílil další vůz. S novým speciálním vozem se tak noční péče o trolejbusové trasy zkrátí na polovinu.

Pokud hrozí riziko námrazy, vyrážejí do brněnských ulic mazací vozy. „Na trolejové vedení nanášejí nemrznoucí směs. Za noc najezdí až 150 kilometrů. | foto: Dopravní podnik města Brna

Starší trolejbus upravili zaměstnanci dopravního podniku. „Námraza nebo tenká vrstva ledu na trolejovém vedení komplikuje jízdu našich vozů, způsobuje jiskření, ovlivňuje plynulost jízdy a dochází k poškozování vozů. V extrémních případech mohou tramvaje a trolejbusy v daném místě bez elektřiny uváznout,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.  

Pokud hrozí riziko námrazy, vyrážejí do brněnských ulic právě mazací vozy.

„Na trolejové vedení nanášejí nemrznoucí směs. Za noc najezdí až 150 kilometrů. Jedná se o preventivní opatření, díky kterému jsme za posledních sedm let neřešili žádné vážnější situace,“ dodal Havránek.

Servisní trolejbus vyjíždí do ulic od roku 2015, mazací šalina poprvé vyjela před třemi lety. Pro letošek brněnský dopravní podnik přidal druhý trolejbus. 

„Během jedné noci nejsme schopni projet celou trolejbusovou síť, proto jsme jeden starší vůz upravili na servisní. Přeměna obnáší odstranění sedaček, instalaci nádrží na nemrznoucí kapalinu a zařízení pro nanášení směsi včetně dávkovače, který zajistí, aby při zastavení směs neodkapávala na zem,“ popsal Havránek s tím, že veškeré zařízení si vyrobili sami, náklady se pohybují okolo 250 tisíc korun.

Díky novému trolejbusu stihne podnik projet všechny trolejbusové tratě a za poloviční dobu. Na deset kilometrů vozy spotřebují průměrně litr nemrznoucí směsi.

Pokyn k tomu, že má mazací vůz vyjet, dává dispečink. Pro riziko námrazy je nejhorší vysoká vlhkost a teplota kolem nuly nebo mrznoucí déšť.

„I díky našim servisním vozům jsme zvládli letošní únorovou zátěžovou situaci, kdy do počínajícího mrazu začalo hustě pršet. Navíc jsme přistoupili i k preventivnímu projíždění tratí běžnými vozy po celou noc,“ připomněl dopravní ředitel podniku Jan Seitl.

Kromě servisních vozů pomáhají noční námrazu řešit i vybrané tramvaje, které vyjíždějí z vozoven ráno jako první. Jsou vybaveny speciální lištou, která případnou námrazu odstraní, aby mohly spoje vyrazit do ulic.

zpět na článek