iDNES.cz

Nové auto, nová výzva. Rada zkusí zdolat ledovou rallye se zadním náhonem

  10:38
Slavné Rallye Monte Carlo se hustopečský jezdec Martin Rada zúčastnil v minulosti už šestkrát, z toho pětkrát se mu podařilo dojet do cíle. Přesto pro něj chystané sedmé vystoupení, na nějž vyrazí ve druhé polovině ledna, představuje novou atraktivní výzvu.

Po šesti startech s vozem Alfa Romeo 147 se totiž Rada do proslulé soutěže v kalendáři mistrovství světa letos poprvé pustí se speciálem Abarth 124 Rally RGT, za jehož volant usedá v posledních letech.

Monte Carlo je neskutečně těžké. Je o překonání sama sebe, o splnění snu. Vyjet v neděli na závěr rallye na cílovou rampu před tamním kasinem je pro nás velkým lákadlem,“ vyznal se Rada.

Aby se s Abarthem mohl vůbec poprvé zúčastnit zimní soutěže, jejíž trať je pokrytá sněhem či ledem, musel na něm od konce minulé sezony provést několik úprav. Například pod přístrojovou desku přidal vyhřívání čelního skla, což zabrání jeho zamlžování.

V okolí Hustopečí pak vůz vyzkoušel. Počasí Radovi přálo, namrzlé i zasněžené úseky našel. Několik desítek kilometrů najezdil také na zamrzlém letišti.

Každou chvíli jiné podmínky

Ani tak ale nemůže říct, že toho pro zdolání Rallye Monte Carlo vyzkoušel dost. Abarth, speciál s náhonem na zadní kola, to podle Radových předpokladů v zimních podmínkách zřejmě bude mít složitější než Alfa Romeo.

„Start se ‚zadokolkou‘ je pro nás jedním z motivů a velkou výzvou. Za podmínek, které tam obvykle panují, to bude náročnější na řízení než s Alfou. Pro nás bude velmi důležité reagovat na případné změny podmínek a tomu přizpůsobit nastavení vozu,“ uvědomuje si Rada.

Jeho navigátor Jaroslav Jugas, který se s osmým startem stane českým rekordmanem mezi spolujezdci na Rallye Monte Carlo, upozorňuje zejména na změny počasí během dne. „Podle toho, jak se tam točí slunce kolem hor, může na trati zamrzat stékající voda. Podmínky se mohou měnit nejen v průběhu dne, ale i v každé erzetě. V tom je Monte Carlo unikátní,“ připomíná.

Lesk má prvnímu podniku mistrovství světa dodat i návrat veškerého dění do Monaka. Zatímco v předchozích ročnících bylo centrum soutěže ve vzdálenějším Gapu, letos se rallye vrací k původnímu formátu se servisem v centru Monte Carla na dohled přístavu.

Pro Radu jsou závody rallye především koníčkem, hlavním povoláním je ředitel hustopečského Agrotecu, který prodává zejména zemědělské stroje.

zpět na článek