„Nebylo provedeno řízení podle zákona o ochraně přírody a krajiny o výjimce z hlediska výskytu zvlášť chráněných druhů živočichů, ačkoliv takové řízení provedeno být mělo a tito živočichové se na území nacházejí. Uvedené vyplývalo jak z podkladů ve spise, tak z doplněného dokazování před soudem, kde tuto skutečnost výslovně potvrdil i znalec,“ tlumočil pro iDNES.cz pravomocné rozhodnutí pražského soudu jeho mluvčí Aleš Wenig.
V Brně chtějí lanovku stůj co stůj, prověřovací studií se ani nezabývají |
Na zmíněný nedostatek v povolovacím procesu od jara upozorňují brněnští ornitologové, kteří žalobu na ministerstvo podali společně s obyvateli domů, kterým se pro změnu nelíbí, že by kolem jejich oken jezdily kabinky s cestujícími.
Předseda jihomoravské pobočky České společnosti ornitologické Jan Sychra už v červnu po prvním soudní stáním poukázal na paradoxní postoj odboru životního prostředí krajského úřadu, který se k záměru vyjadřoval.
Chybí ochranná opatření
Úřad sice na jednu stranu konstatoval, že výstavbou lanovky dojde k narušení biotopu vodních ptáků a dalších vzácných živočichů a lze očekávat náhodná usmrcení vinou nárazů do drátů i další negativní vlivy, následně však paradoxně rozhodl, že není potřeba se tím nijak detailně zabývat. Tedy jinými slovy řekl, že lanovka na přírodu nebude mít zásadní dopad, který je potřeba blíže zkoumat.
„Přitom byť jen možnost takového vlivu je podle zákona jasným důvodem k zahájení řízení o výjimce z ochrany zvlášť chráněných druhů živočichů, které by stanovilo jednak rozsah možných poškození a jednak by uložilo potřebná ochranná a kompenzační opatření,“ poznamenal Sychra.
Brněnská lanovka zničí velké nocoviště ohrožených ptáků, varují ornitologové |
S tím se nyní ztotožnil i soud, což Sychra kvituje. Celý povolovací proces se tak vrací na začátek. Ornitolog říká, že bude na Brnu, případně brněnském dopravnímu podniku, aby prokázal, že stavba lanovka má tak velký veřejný zájem, že je nadřazený ochraně přírody v této lokalitě. „Pak je třeba také stanovit kompenzační opatření za tento zásah do biotopu. Nenapadá mě ale nic víc než označení drátů,“ přemítá Sychra. Moc tak nevěří, že má projekt šanci získat potřebnou výjimku.
Dopravní podnik se pro iDNES.cz vyjádřil, že verdikt respektuje. „Vycházeli jsme ze stanoviska odboru, který posouzení vlivu na životní prostředí nepožadoval,“ uvedla mluvčí Hana Tomaštíková.
Krajský úřad k rozhodnutí soudu, který ukázal právě na pochybení tamních úředníků, sdělil, že informace má pouze z médií. „Pokud jedním z důvodů je absence výjimky, bude nutné, aby investor, tedy dopravní podnik, podal žádost o rozhodnutí a doložil nezbytné podklady. Žádost nebyla podána ani v minulosti,“ podotkla Alena Knotková z krajského úřadu.
Práce jsou výrokem pozastaveny
Lanovka je velkým předmětem debat v Brně od letošního jara, kdy ministerstvo dopravy pravomocně potvrdilo platnost vydaného stavební povolení Drážním úřadem. Aktivisté od té doby sbírají podpisy pod petici, kterou už podepsalo přes šest tisíc lidí. I proto musel být tento podnět oficiálně projednán na jednání zastupitelů Brna, ti však petici jen vzali na vědomí. Návrh na vznik dalších analýz neprošel.
Na začátku září se v Brně konal také happening kritiků, kteří uspořádali průvod před budovu Nové radnice. Část účastníků měla masky ptáků a skandovala hesla, že „Trolejbus nám stačí, chcem slyšet zpěv ptačí“ nebo „Brno hází, ejchuchu, miliardu do vzduchu“.
Brno protestovalo proti lanovce. Cestu neurychlí a vyděsí zvířata, vadí místním |
Vedení Brna projekt hájí, že do oblasti kolem bohunické nemocnice a sousedního univerzitního kampusu jezdí velké množství lidí a současné linky tomu nestačí.
Na stavbě už v minulých měsících začaly přípravné práce, zatím v lokalitě u budované arény na výstavišti, kde vznikají patky na budoucí pilíře dráhy. „Na základě rozhodnutí soudu je realizace stavby pozastavena,“ podotkla Tomaštíková.
Pokračování závisí na tom, jestli ministerstvo dopravy jako žalovaná strana podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu a ten ještě verdikt z Prahy zvrátí. „Nejprve si prostudujeme písemné vyhotovení rozsudku, až bude doručeno, a následně zvážíme další postup,“ řekl mluvčí ministerstva František Jemelka.
Jasno ale není, jestli budou na projekt za 950 milionů korun vůbec peníze. „Zatím počítáme s financováním z vlastních zdrojů a zdrojů města Brna. Dál hledáme možnosti čerpání z národních fondů nebo fondů Evropské unie,“ sdělila Tomaštíková.
9. září 2024 |