Roční výluka mezi Brnem a Blanskem končí, na koridor se vrátí vlaky

  14:48
Příští víkend se změnou jízdního řádu skončí i rok trvající výluka, kdy na hlavním koridoru mezi Brnem a Blanskem nejezdily vlaky. Cestující po celou dobu využívali náhradní autobusy. Vlaky budou nyní jezdit častěji, kraj tak reaguje na rostoucí poptávku.

Posílení provozu souvisí i s tím, že na trať budou nasazovány vlaky, které jihomoravské hejtmanství nakupuje od plzeňské Škody Transportation. Celkem jde o 37 souprav, z toho šest kratších. Těch má kraj k dispozici prozatím pět.

„Od začátku jízdního řádu se předpokládá prozatím pouze provoz kratších jednotek, a to na lince S51 a na části vlaků linky S2,“ uvedl Květoslav Havlík, mluvčí společnosti Kordis, která koordinuje veřejnou dopravu v kraji. Linka S2 spojuje Blansko Brno a Křenovice, linka S51 jezdí z Břeclavi do Šakvic.

Kvůli častým zácpám prodloužili čas jízdy Brna

Dlouhodobé přetížení frekventované silnice I/43 kolem Lipůvky na Blanensku způsobuje četná zpoždění, zejména na páteřní lince 301, která propojuje Brno a Kunštát, potažmo Olešnici. Společnost Kordis proto v pracovních dnech mezi 14. a 18. hodinou nově prodlouží jízdní dobu mezi Brnem a Lipůvkou. Krajský koordinátor si od opatření slibuje, že zlepší přesnost odjezdů linky 301, a stejně tak i garanci přípojů na návazné linky v přestupních uzlech.

„Linka S2 bude nově o víkendech jezdit v intervalu 30 minut z Brna do Blanska a Rájce-Jestřebí, namísto původního intervalu 60 minut. V jižním směru pojede také každou hodinu z Brna do Sokolnic-Telnice, doposud jezdila každé dvě hodiny,“ uvedl mluvčí.

Komplikace na trati z Brna na sever ale ještě budou částečně přetrvávat až do 18. prosince, kdy bude nutné opravovaným úsekem jezdit sníženou rychlostí.

Vlaky tedy ještě pojedou podle výlukového jízdního řádu, některé proto nezastaví v Bílovicích a v Adamově.

Zároveň posílení dopravy koresponduje s nárůstem počtu cestujících na některých páteřních linkách. „Například na lince S3 (Tišnov Brno Hustopeče/Židlochovice) jsou nyní vyšší frekvence cestujících než ve stejném období roku 2016, kdy se vytvářel provozní koncept nových jednotek,“ sdělil mluvčí.

Nový přestupní uzel Nemocnice Bohunice

Od 11. prosince rovněž začnou jezdit tramvaje linky osm novým tunelem k bohunické nemocnici v Brně. Tam zároveň vznikne větší přestupní terminál. Přesunou se sem proto autobusy z jiných stanic ve městě.

Po ústředním autobusovém nádraží Zvonařka se uzel u nemocnice stane druhým největším přestupním místem na regionální linky. „Z terminálu bude vyjíždět do regionu pět linek zajišťujících spojení do měst Rosice, Ivančice, Oslavany a dalších více než třiceti obcí,“ doplnil Havlík. Jde o autobusové linky 51, 401, 402, 405 a 406.

Terminál podle něj využije přibližně sedm tisíc cestujících. „Ve špičce bude z terminálu odjíždět až patnáct regionálních spojů do hodiny, což odpovídá odjezdu autobusu každé čtyři minuty, ve vrcholné ranní špičce budou příjezdy autobusů z regionu každé dvě až tři minuty,“ dodal Havlík.

Autor: