O nevyhnutelnosti zdražení jízdného v rámci Integrovaného dopravního systému mluvil už nedávno v rozhovoru pro MF DNES hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL).
Naposledy se jízdné v Jihomoravském kraji zdražovalo v roce 2012. Od té doby se podle radního pro dopravu Jiřího Crhy (ODS) zvyšovaly mzdy, zdražovaly pohonné hmoty a kumulovaná inflace dosáhla 37 procent.
„S ohledem na současnou ekonomickou situaci a vzhledem k enormnímu růstu nákladů na provoz veřejné dopravy už nemůžeme tento krok odkládat,“ poznamenal Crha.
Nejvíce zdraží lístky na krátkou dobu, a to o pětinu. V nominální hodnotě se jedná o pět korun, tedy zvýšení ceny z 20 na 25 korun.
Stále sice zůstane nejkratší lístek za 20 korun, už ale nově nebude platit 45 minut mimo Brno, ale jen deset. V Brně nadále patnáct.
Důvodem nesjednocení na čtvrthodinu jako v Brně je, že v kraji se velká část krátkých cest uskuteční právě do patnácti minut, takže by zdražení ve výsledku nepřineslo kýžený efekt.
Teď kraj počítá s tím, že vybere navíc každý rok zhruba 150 milionů korun. I tak ale bude z krajského rozpočtu na veřejnou dopravu doplácet asi 2,5 miliardy.
Nižší zdražení čeká jízdenky zakoupené v elektronické formě. Kraj tak chce motivovat k jejich nákupu. Ostatně už teď od listopadu zdražil papírové předplatní jízdenky, ale u elektronických ponechal stejnou cenu. Teď se sice rovněž zdraží, ale méně než ostatní jízdné.
Nové ceníky začnou platit od března příštího roku. Do té doby chce vedení kraje jednat i s městy, kde mají vlastní MHD, a vyzvat je ke sjednocení cen, tedy zdražení. Výjimkou zůstane Brno, kde už dnes byly v MHD jiné ceny, respektive lístky měly kratší platnost než jinde v regionu, a kde zůstane jízdné na stejné úrovni.