iDNES.cz

Brno pro Prahu zrenovuje historickou tramvaj, sloužila v Bratislavě

  17:00
Do dílen brněnského dopravního podniku dnes v noci dorazila z Bratislavy historická tramvaj typu K2. Pracovníci brněnského podniku ji opraví a pak pošlou do Prahy, kde bude zařazena do provozu v rámci nostalgických jízd. Cestující by se jí měli svézt na konci příštího roku.

Brno pro Prahu zrenovuje historickou tramvaj, sloužila v Bratislavě. | foto: archiv DPMB

V roce 1977 ji vyrobili v Praze v závodě ČKD Tatra. Do ulic Prahy ale nikdy nevyjela. Přímo odtud zamířila na východ do Bratislavy, kde sloužila jako zácvikové vozidlo, tedy pro začínající řidiče tramvají. 

V tramvajové „autoškole“ sloužila až do roku 2009, letos ji z Bratislavy Praha odkoupila za zhruba 25 tisíc.

Tramvaj teď po mnoha letech provozu potřebuje zásadní rekonstrukci, čehož se ujmou pracovníci brněnského dopravního podniku. Během devíti měsíců rozeberou tramvaj doslova na jednotlivé komponenty, provedou jejich důkladnou kontrolu nebo vymění zrezivělé části.

Pak dojde na upevnění vlnitého oplechování, které je pro tramvaje K2 typické a lakování do původních barev v červeno-krémových odstínech. Na závěr se vůz dočká nové kabeláže, pokládky podlah nebo montáže obložení interiéru.

„Tramvaj bude současně vybavena některými prvky nebo funkcemi dle požadavků pražského dopravního podniku nad rámec původního stavu, například antivandalskými fóliemi na oknech nebo kamerovým systémem,“ uvedl generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Pro tramvaj typu Tatra K2 bude uvedení do provozu s cestujícími v Praze úplnou premiérou. Tramvaje K1 a K2 v hlavním městě jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965 až 1966, tedy bez cestujících. Kvůli členitému terénu města dala Praha přednost tramvajím T3 s lepšími dynamickými vlastnostmi.

„Uvedením tramvaje K2 do provozu retro vozidel v Praze chceme pokračovat v prezentaci nejvýznamnějších zástupců tramvají Tatra z nejúspěšnějšího historického období 50. – 60. let, které pro veřejnost charakterizuje zejména výjimečný design výtvarníka Františka Kardause. K Praze mají tyto tramvaje velmi úzký vztah. Všechny zde byly navrženy, zkonstruovány i vyrobeny,“ doplnil technický ředitel pražského dopravního podniku Jan Šurovský.

Autor:
zpět na článek