Zvedání aut při blokovém čištění příliš zdržuje, Brno chce změnu

  10:18
Pokuty za nepovolené stání v brněnských ulicích, kde probíhá blokové čištění, vynesly od letošního jara 11,5 milionu korun. Přesto je systém nadzdvihování špatně zaparkovaných aut pro Brno ztrátový. Radní pro dopravu tvrdí, že současný stav je neúnosný, a chce ho změnit.

ilustrační snímek | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Od letošního jara už řidiči, kteří v Brně nechají auto na místě vyhrazeném pro blokové čištění, nemusí podniknout výpravu na odstavné parkoviště v Černovicích. Překážející vůz jim technici Brněnských komunikací nadzvednou a po čištění vrátí zpět.

Zatímco ještě loni hříšnici platili 1 800 korun za nucený odtah a dalších 120 korun na den, pokud si auto hned nevyzvedli, dnes je čeká jen pokuta do dvou tisíc za špatné parkování.

I když město takto letos „poponeslo“ 4 800 aut a vyinkasovalo 11,5 milionu korun na pokutách, je služba ztrátová. Brno totiž muselo nakoupit dvě nová odtahová vozidla a navíc 500 tisíc na pokutách mu řidiči zůstali dlužni.

Vedení tak teď přemýšlí, co s tím. „Určitě je potřeba systém změnit. Sezona blokového čištění začíná od 1. března a do té doby musíme mít jasno,“ podotýká brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Podle něj je současný stav neúnosný. „Funguje to tak, že do ulice najede odtahový vůz, a než špatně parkující auta naložíme, musíme situaci za přítomnosti městské policie zdokumentovat. Pak s ním popojedeme do sousedních uliček, a když máme třeba 12 nebo 14 aut, úplně je tím zablokujeme. Po čištění je vracíme zpět a znovu celou situaci vyfotíme. Úkonů je tolik, že to náramně zdržuje plynulost čištění, a navíc se to prodražuje,“ říká Kratochvíl.

Stačilo by uklízet ulice dvakrát ročně, myslí si Kratochvíl

Podle něj tak stojí za úvahu, zda je potřeba auta vůbec nadzvedávat a popojíždět s nimi.

„Mohli bychom je tam nechat a v místě omést silnici ručně pomocí fukarů. Řidič dostane pokutu, a pokud se situace bude opakovat, bude příště vyšší,“ přemítá Kratochvíl s tím, že značky se zákazy stání by zůstaly.

Podle radního je však ve hře více variant, třeba i menší počet čištění. „Některé okrajové čtvrti jich mají až pět do roka. Městské části je platí z balíku, který dostávají od magistrátu pro svoji potřebu a mohly by jej využít na jiné věci. Podle mě by stačilo kompletně uklízet ulice na jaře a na podzim, v centru pak například třikrát do roka,“ nabízí další recept Kratochvíl.

Odbor dopravy spolu s Brněnskými komunikacemi teď zvolí řešení a probere ho se starosty městských částí, protože ty si odtahy objednávají. Definitivní verdikt má padnout do konce února.