Dopravní podnik v Brně začne příští rok jezdit s autobusem na vodík

  6:24
Před několika lety ještě vodíková energetika vypadala jako sci-fi, dnes jde o reálný způsob získávání elektřiny a tepla. Brno chce takto vodík využít především v městské hromadné dopravě. Do provozu první vodíkový elektrobus.

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Vůz na vodíkový pohon by se měl v ulicích Brna objevit v průběhu příštího roku. Do projektu se zapojí město Brno a dopravní podnik, autobus dodá společnost Škoda Electric, která bude zodpovídat za jeho technické řešení.

„Trend ekologické dopravy nás dlouhodobě zajímá, proto jakékoliv další možnosti fungovat bezemisně vítáme,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

A to i navzdory tomu, že se cena vozů na vodík pohybuje na zhruba trojnásobku ceny těch běžných, tedy zhruba patnácti až dvaceti milionech korun. 

Vedení města v nich stejně jako dopravní podnik vidí velký potenciál. „Je třeba si uvědomit, že se tato technologie pořád vyvíjí a lze tak předpokládat, že v budoucnu půjde cena autobusů dolů,“ vyjádřila se brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Nejbližší akcí celého projektu bude stavba vodíkové plnící stanice na ulici Kaštanová, která bude hotová ještě letos. Půjde o první plničku na vodík na území Brna.

Autobusy na plyn z čističky zatím nejezdí

Vodíkový autobus ale není prvním projektem, který dopravní podnik v souvislosti s přechodem na ekologičtější způsoby dopravy připravil. Ke konci roku 2018 totiž jezdil jeden z autobusů pro plyn do modřické čistírny odpadních vod.

Náměstek brněnské primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL) na začátku loňského roku uvedl, že by autobusy na bioplyn mohly znovu začít jezdit v brněnských ulicích u v průběhu letošního roku. To se ale nestalo.

Najít variantu, která by byla pro všechny strany ekonomicky schůdná se totiž zatím nepovedlo. „Zemní plyn je za bioplyn možné ve vyčleněných autobusech vyměnit téměř okamžitě. Na rozdíl od vodíkových autobusů, které musí být speciálně upravené,“ vysvětlil Havránek.

Kromě vodíkového autobusu město usiluje i o využití elektřiny z vodíku. Vodík totiž slouží jako alternativa k ukládání energie, ze které se elektřina následně vyrábí. „Kumulovaná energie se dá využívat i extrémních případech, například při výpadku dodávky elektřiny,“ informoval projektový manažer Tepláren Brno Jiří Šamánek.

Autor: